Вячеслав Чешский: жизнеописание, иконография, о чем просят, тексты молитв

[лат. Wenceslaus; чеш. Václav] (ок. 907 — 28.09.935), блгв. кн. Чешский (922-935), св. патрон Чехии (пам. 4 марта и 28 сент.). Сын чеш. кн. Вратислава и кнж. Драгомиры из полабско-слав. племени гаволян, внук мц. Людмилы и чеш. кн. Борживоя.

Главным источником сведений о В. являются жития. Наиболее ранние из них написаны, по-видимому, в 70-х гг. X в. в связи с учреждением в чеш. столице Праге епископской кафедры. Это легенда «Crescente fide» и первое слав. Житие В. Неск. лет спустя еп. Мантуи Гумпольд на основании материалов, доставленных из Чехии, написал Житие В. по заказу герм. имп. Оттона II (973-983).

Ряд важных сведений о В. сохранились также в проложном Житии мц. Людмилы и хронике Видукинда Корвейского (нач. 70-х гг. X в.). Помимо этого, отдельные свидетельства можно извлечь из «Легенды Кристиана», написанной в Праге между 992 и 996 гг. Ее автор, работавший по поручению еп. Пражского св. Адальберта, старался отразить все, что к этому времени было известно в Праге о В.

Еще 2 жития В. были написаны в XI в.: первое составлено Лаврентием из Монте-Кассино в 30-х гг. XI в. на основании материалов, полученных из Чехии, и второе -«Легенда Никольского», написанная во 2-й пол. XI в., по-видимому в Сазавском мон-ре в Чехии. В основу этого памятника было положено Житие В., написанное Гумпольдом, с дополнениями из каких-то неизвестных до наст.

времени источников.

Вячеслав Чешский: жизнеописание, иконография, о чем просят, тексты молитвСв. Вячеслав, кн. Чешский. Икона. Кон. XX в. (ц. свт. Николая в Котельниках в Москве)Св. Вячеслав, кн. Чешский. Икона. Кон. XX в. (ц. свт. Николая в Котельниках в Москве)

При реконструкции биографии В. возникает ряд трудностей, связанных с тем, что жития часто не дают точной датировки событий жизни В., а имеющиеся немн. хронологические указания истолковываются по-разному.

Даже вопрос о годе смерти святого был длительное время предметом научной дискуссии. В наст. время наиболее обоснованными являются датировки событий из жизни В., предложенные Д.

Тржештиком, исследователем ранней истории Чехии.

Версия, изложенная в первом слав. Житии В. (сохр. в древнерус. и хорват. списках) и частично в Житии, написанном Лаврентием из Монте-Кассино, заметно расходится с версией, получившей отражение в «Crescente fide», «Легенде Гумпольда» и «Легенде Кристиана».

2-я версия находит соответствие в свидетельстве проложного Жития мц. Людмилы. Согласно этой наиболее распространенной версии, от брака кн. Вратислава и кнж. Драгомиры родились 2 сына — В. и Болеслав. Когда умер отец, они были еще молоды и управление княжеством перешло к Драгомире, а В. был отдан на воспитание мц.

Людмиле. Это вызвало неприязнь Драгомиры и окружавших ее дружинников, считавших, что мц. Людмила воспитывает В. не как князя, а как монаха. По приказу Драгомиры мц. Людмила была убита, а связанные с ней христ. священники во главе с архипресв. Павлом изгнаны из страны. В.

побуждали приносить жертвы языческим богам, но он избегал этого, носил под одеждой «малую книгу» и тайно ее читал.

Достигнув совершеннолетия, В. взял власть в свои руки, изгнал из страны мать и ее сторонников. По его приказу останки мц. Людмилы были перенесены в Прагу и 21 окт. 925 г. захоронены в храме во имя вмч. Георгия. В. вернул изгнанных священников и призвал из соседних нем. земель мн. других и щедро одарил их.

Он следил за тем, чтобы его дружинники вели образ жизни, подобающий христианам, провинившихся наказывали плетьми. Как правитель, он вершил справедливый суд, причем никого не приговаривал к смерти, разрушал тюрьмы и сносил виселицы, заботился о бедных, сиротах и вдовах. В.

постоянно молился, носил на теле под одеждой власяницу, во время поста пеший и босой, сбивая ноги в кровь, «посещал христианские храмы в разных градах», по ночам готовил вино и пек просфоры для причастия.

В Праге В. построил храм, посвященный св. Виту, к-рый позднее стал кафедральным собором Пражского еп-ства. Рассказы агиографов об этом эпизоде из жизни В. дополнены Видукиндом, к-рый уточняет, что в 929 г. нем. кор.

Генрих I предпринял поход на Прагу и В. вынужден был подчиниться его верховной власти и платить дань. Строительство храма во имя св. Вита, патрона Саксонии, принадлежавшей к владениям Генриха I, свидетельствует о желании В.

наладить отношения с сюзереном.

Младший брат В. Болеслав и его дружинники составили заговор с целью убить В. Чтобы осуществить это намерение, Болеслав позвал брата в свой «град», известный в более поздних источниках как Стара-Болеслав, на празднование дня памяти святых Космы и Дамиана. В.

, хотя и знал о планах заговорщиков, не принял никаких мер и приехал на праздник. На следующий день, когда В. шел в храм к заутрене, Болеслав напал на него и ударил мечом, но не убил. Тогда он позвал на помощь дружинников, к-рые убили В. Это произошло 28 сент.

Кровь князя, окропившую стены храма, тщетно пытались смыть в течение 3 дней. В. похоронили рядом с храмом, его единомышленников преследовали. Спустя 3 года после убийства В. 4 марта они тайно перенесли останки князя в собор св. Вита.

Когда перед погребением открыли раку, то обнаружили, что останки не тронуты тлением, раны зарубцевались, кроме одной, к-рую нанес брат.

В версии, отразившейся в первом слав. житии, В. предстает образцовым христианином, к-рый строил церкви, помогал священникам, справедливым правителем, защищавшим бедных, вдов и сирот. Однако отношения В. с матерью и братом описаны здесь иначе, чем в более распространенной версии.

Изгнание матери автор жития объясняет интригами «мужей чешских», внушивших В., что мать хочет отнять у него власть. В. затем раскаялся в своем поступке и вернул мать. После убийства сына она собрала разрубленные части его тела и оплакала его.

Болеслав выступает в житии как орудие в руках «чешских мужей», он действительно хотел ударить брата мечом, но В. не дал ему это сделать, схватив и повалив на землю. Болеслав приглашает архипресв. Павла прочесть молитву над телом убитого брата.

По этой версии сам Болеслав, раскаиваясь в своем поступке, приказал перенести останки В. в храм св. Вита. Эта версия, очевидно, была создана в среде, близкой к княжескому двору, с целью в наибольшей степени обелить членов княжеской семьи — прямых предков князей, правивших Чехией в X-XIII вв.

Поэтому описание событий изложенной выше версии, связанной с духовенством собора св. Вита, представляется более близким к исторической действительности.

Канонизацию В. исследователи связывают с основанием в 973 г. Пражской епископской кафедры, кафедральным собором стал храм св. Вита, а патроном — В. Тогда же были установлены дни его памяти: 28 сент. (день убийства) и 4 марта (день перенесения мощей). Во 2-й пол. X в., когда город еще подчинялся чеш. власти, В. был посвящен храм, поставленный в Кракове, на Вавеле.

В сохранившихся текстах житий В. рассказы о чудесах не имеют дат, но в 70-х гг. X в. о них уже было известно Видукинду. В. исцелял больных, чудесным образом вызволял из тюрем раскаявшихся преступников, просивших святого о заступничестве, высвобождал из оков должников, попавших в кабалу по воле кредиторов.

Более поздние сочинения пополнили биографию В. 2 важными эпизодами. 1-й помещен как дополнение в «Легенде Кристиана», после рассказов о посмертных чудесах. В. и князь г. Коуржима договорились не начинать военных действий, а решить спор поединком.

Когда они вышли в поле, чтобы сразиться, князь Коуржима увидел на челе В. изображение распятого Христа. В знак того, что он подчинился В., он припал к ногам святого. Возможно, это дополнение — запись рассказов о В.

, к-рые по неизвестным причинам не изложили более ранние агиографы.

Во 2-м эпизоде, к-рый содержится лишь в житиях В., записанных в XIII в. («Oriente iam sole», «Ut annuncietur»), сообщается, что В. опоздал на собрание князей, созванное имп. Генрихом (так он назван в этих текстах).

Недовольные король и князья решили не приветствовать его и заставить стоять в их присутствии. Однако, когда В. появился, Генрих встал ему навстречу и посадил рядом с собой на трон. Князьям он объявил, что не мог поступить иначе, увидев, что В.

сопровождали ангелы, голову его окружало сияние, а на челе было изображение креста. Император подарил В. драгоценную реликвию — часть мощей св. Вита. Тогда же он освободил Чешское княжество от уплаты дани в пользу империи. Отсутствие у предшествующих агиографов столь важного для биографии В.

эпизода заставляет видеть в этом вымысел чеш. книжников XIII в., пытавшихся т. о. обосновать притязания чеш. правителей на привилегированное место в Свящ. Римской империи.

Первоначально В. почитался как мученик и патрон Пражской кафедры. В «Легенде Кристиана» о нем говорится как о патроне Чешской земли и чехов, к-рый помогает чеш. воинам в битве. Вмешательству В. приписывалось освобождение Праги от польск. войск в 1004 г. На монетах чеш.

князей 1-й пол. XI в. на одной стороне помещалось изображение правителя с мечом, на другой — изображение В. с крестом. Если на относившихся к нач. XI в. самых ранних изображениях (иллюстрированная ркп. «Легенды Гумпольда», 1006) В. представлен как мученик, то во 2-й пол. XI в.

появляются его изображения как правителя, сидящего на троне со знаками власти (Вышеградский кодекс 1086 г.). День памяти В. (28 сент.) стал одним из главных праздников в Чехии, к этому дню все чеш.

вельможи съезжались в Прагу, где после торжественного празднования для них устраивался 3-дневный пир.

В XII в. В. также выступил защитником Чехии от врагов. С его чудесным вмешательством связывали победу чеш. кн. Собеслава I над войском нем. кор. Лотаря в 1126 г. Находившийся на поле битвы свящ. Вит увидел В. на белом коне, устремившегося на нем. войско. Позднее с чудесной помощью В. связывали и победу чеш. кор.

Пржемысла II в битве с венг. войском у Кресенбрунна (ныне Гройсенбрунн, Австрия) в 1260 г. В этой битве В. выступал во главе сонма святых — покровителей Чехии. С сер. XII в. складывается представление о В. как о «вечном правителе Чехии», а тот, кто сидит на чеш. троне в тот или иной момент, является его наместником.

На печатях чеш. правителей помещалась надпись: «Мир святого Вячеслава в руках князя имя рек». Особым почитанием пользовались копье В., чудесным образом обретенное накануне битвы в 1126 г. и сопутствовавшее в сражении чеш. войску, и его меч, к-рый в XIV в. во время коронации носили по Праге в торжественной процессии.

Временем расцвета почитания В. стала сер.- 2-я пол. XIV в.- годы правления чеш. кор. и рим. имп. Карла IV. Изготовленная в это время чеш. королевская корона была отдана под защиту В. Над могилой В.

соорудили надгробие из золота, украшенное драгоценными камнями, и капеллу, где в 1373 г. поставили статую святого. В 1358 г. имп. Карл IV составил свою редакцию Жития В.

; текст был разделен на 2 части, к-рые должны были читаться в день памяти В. и на праздник перенесения его мощей.

Читайте также:  Святая лия: житие и икона, почитание в православии и тексты молитв, о чем просят

Почитание В. в РПЦ

началось не позднее XI в. В 60-х гг. его почитали в Киеве, о чем свидетельствует упоминание о В. в «Сказании о Борисе и Глебе» как об образце, к-рому хотел следовать св. Борис. Сохранилась служба святому в составе Новгородских служебных Миней 1095 г. Достаточно рано стало известно и слав. Житие В. в его древнерус. разновидности, неск.

отличной от текста хорват. списков (т. н. Востоковская легенда); его текст был использован при создании краткого жития, вошедшего в состав древнейшей редакции древнерус. Пролога, и сказания о перенесении его мощей, также включенного в Пролог. Днями памяти В. были на Руси, как и в Чехии, 28 сент.

— день убийства, когда читались служба святому и его проложное житие, и 4 марта, когда читалось сказание о перенесении мощей. Памятники, связанные с В., послужили лит. образцами при создании «Сказания о Борисе и Глебе». В XVI в. слав. Житие В. было включено в состав Четьих-Миней митр. Московского Макария. Только в древнерус.

списках сохранилась «Вторая старославянская легенда о св. Вячеславе» («Легенда Никольского»).

В росписях Успенского собора Троице-Сергиевой лавры и Софийского собора в Вологде 80-х гг. XVII в. В. изображен седовласым старцем, у иконописцев того времени были уже смутные представления о житии святого.

Почитание В. в католической Церкви

Память празднуется 28 сент. (в Пражском, Краковском и ряде др. еп-ств — с октавой 5 окт.); в нек-рых еп-ствах отмечается также перенесение его мощей (4 марта; во Вроцлаве — 5 марта), а в Пражском — обретение мощей (27 июня).

В 1333 г. в базилике св. ап. Петра в Риме был воздвигнут алтарь во имя В. В 1381 г. Пражский архиеп. Иоанн (Енштейн) учредил праздник для еп-ств Бамберг, Майсен, Регенсбург. В 1670 г. декретом папы Климента X праздник в память В. стал общецерковным и был причислен к разряду semiduplecis (полупраздничных), но до 1729 г. совершался по усмотрению местного епископа (ad libitum).

Ист.: Fontes rerum bohemicarum / J. Emler. Pragae, 1873-1882. T. 1-3; Sbornik staroslovanských literarnich památek o sv. Václavu a sv. Ludmile / J. Vajs. Praha, 1929; Blaschka A. Die St. Wenzels-legende Kaiser Karls IV. Praha, 1934. Weimar, 1956; Devos P. Le dossier de S. Wenceslas dans un manuscript du XIII siècle // AnBoll. 1964. Vol. 81. Р. 87-131; Сказания о начале Чешского гос-ва в древнерус. письменности / Предисл., коммент. и пер. А. И. Рогова. М., 1970; Laurentius. Passio s. Wenceslai regis // MGH. Quellen z. geistes Gesch. d. Mittelalters. Weimar, 1972. Bd. 7. S. 23-42; Kristiánova legenda / J. Ludvíkovský. Praha, 1978.

Лит.: Pekař J. Die Wenzels- und Ludmila-legenden und die Echtheit Christians. Prague, 1907; Třeštik D. Kosmova kronika: Studie k počatkům českeho dĕjepisectví a politického myšleni. Praha, 1908, 1968; Svatováclavsky sbornik. Praha, 1934-1939. T. 1-2 (4 parts); Chaloupecký V. Kniže Svatý Václav // Český časopis historicky. 1946. S. 4-54; staroslovĕnskĕ legendy českého původu: Nejstarši kapitoly z dĕjin česko-ruských kulturnich vztahů / A. I. Rogov. Praha, 1976; Spĕvaček J. Karel IV: Život a dilo. Praha, 1979; КМЕ. Т. 1. С. 330 [Библиогр.]; Hošna J. Kniže Václav v obrazu legend. Praha, 1986; Obrazová P., Vlk J. Maior Gloria — svatý kníže Václav. Praha, 1994; Třeštik D. Počátky Přemyslovců: Vstup Čechů do dĕjin (530-935). Praha, 1997; Лосева О. В. Рус. месяцесловы XI-XIV вв. М., 2001. С. 84-86; Парамонова М. Ю. Святые правители Лат. Европы и Др. Руси. М., 2003. С. 76-216.

Святые Русской Православной Церкви Почитание православных святых Святые Римско-католической Церкви Почитание святых в Римско-католической Церкви Святые неразделенной Церкви Святые Православной Церкви Чешских земель и Словакии Христианство на территории разных стран. Чехия Чехия. История Вячеслав (ок. 907 — 28.09.935), благоверный князь Чешский (пам. 4 марта и 28 сент.) ВАРВАРА († ок. 306), вмц. (пам. 4 дек., пам. зап. 15, 17 дек.) ГЕОРГИЙ († 303), вмч. (пам. 23 апр., 3 нояб., пам. рус. 26 нояб., пам. груз. 10 нояб.) ГРИГОРИЙ I ВЕЛИКИЙ [Двоеслов] папа Римский, отец и учитель Церкви (ок. 540 — 604), свт. (пам. 12 марта; в совр. католич. Церкви 3 сент.- день интронизации) ЕКАТЕРИНА († 305?), вмц. Александрийская (пам. 24 нояб.; пам. греч., пам. зап. 25 нояб.) ИАННУАРИЙ († между 303 и 305, сщмч., еп. (пам. зап. 19 сент.; пам. греч. и РПЦ 21 апр.) ИОАНН КАССИАН РИМЛЯНИН (IV-V вв.), прп. (пам. 29 февр.), аскетический писатель, богослов, один из основателей зап. монашества ИППОЛИТ (1-я пол. III в.), мч. Римский (пам. 13 авг.) ИРИНЕЙ († кон. II в.), еп. Лионский (Лугдунский), раннехристианский богослов, полемист, отец Церкви, сщмч. (пам. 23 авг.; пам. зап. 28 июня) ИУЛИЙ И ИУЛИАН (IV-V вв.?), преподобные (пам. 21 июня; пам. греч. 19 мая, пам. зап. 7, 9 и 31 янв.) КЛИМЕНТ (I — нач. II в.), епископ Римский, один из мужей апостольских, сщмч. (пам. 25 нояб., 15 дек.- в Соборе Крымских святых; пам. зап. 23 нояб.) ЛЕВ I ВЕЛИКИЙ (кон. IV в. — 461), папа Римский (440-461), отец и учитель Церкви, свт. (пам. 18 февр.; пам. зап. 11 апр. и 10 нояб.) МАРИЯ МАГДАЛИНА (I в.), равноап., ученица Господа Иисуса Христа, одна из жен-мироносиц (пам. 22 июля и в Жен-мироносиц Неделю; пам. визант. 22 июля и 4 авг.; пам. греч. 4 мая; пам. зап. 22 июля) МАРК И КИРИЛЛ священномученики (пам. 29 марта; пам. греч. 29 марта) АФАНАСИЙ I ВЕЛИКИЙ (ок. 295 — 373), еп. Александрийский (с 328 г.), свт. ( пам. 18 янв., 2 мая) ВОЛХВЫ в НЗ персонажи повествования о Рождестве Христовом (Мф 2. 1-12) ГАВРИИЛ один из архангелов (пам. 26 мар., 13 июля, 8 нояб. — в Соборе Бесплотных сил) ГОРАЗД († после 886), равноап., исп. (пам. 27 июля) ГОРГОНИЙ И ДОРОФЕЙ († 303), мученики Никомидийские (пам. 3 сент., 28 дек.; пам. зап. 9 сент.)

Псаломщик — <

Тропарь, глас 4:

Днесь А́нгели с челове́ки ра́дуются вку́пе о́бщим весе́лием,/ Не́бо и земля́ све́тло лику́ют в па́мять твою́, свя́те./ И мы, гре́шнии, приле́жно ти вопие́м:/ помоли́ся к Влады́це о нас,/ изба́вити ны от напа́сти/  ви́димых и неви́димых враг,// чту́щих пресве́тлую  па́мять твою́.

  • Ин тропарь, глас 4:
  • Страны́ Че́шския кня́же преди́вный,/ правосла́вное насле́дие блаже́нныя Людми́лы умно́живый,/ о́бразе кро́тости и смире́ния, му́дрости и безстра́шия,/ ве́рность за́поведем Христо́вым в жити́и твое́м сохрани́вый,/ и́стинную ве́ру в окруже́нии язы́чества утвержда́я,/ те́мже и вене́ц сла́вы от Царя́ царе́й прия́л еси́,/ и ны́не правосла́вных ми́ра всего́ назида́еши,/ моли́, свя́те Вячесла́ве, Всеблага́го Бо́га // умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.
  • Ин тропарь, глас 4:

Благочести́ваго ко́рене о́трасль пречестна́я,/ святы́й благове́рный вели́кий кня́же Вячесла́ве,/ побо́рник быв Восто́чныя в Че́хах Це́ркве/ и прибе́жище те́плое убо́гим и си́рым,/ я́ко вторы́й А́вель, незло́биве претерпе́л еси́ смерть,/ во главу́ усече́н руко́ю бра́та пред враты́ церко́вными.

/ Те́мже и всели́ тя Христо́с/ я́ко испове́дника пра́выя ве́ры во оби́тели Небе́сныя,/ просла́ви всечестну́ю па́мять твою́ в слове́нских язы́цех/ и дарова́ тя ско́раго помо́щника всем, почита́ющим тя.

/ Моли́ся о лю́дех твои́х ко Го́споду,// да обрати́т их в ло́но Правосла́вныя Це́ркве и спасе́т ду́ши на́ша.

  1. Кондак, глас 1:
  2. С ли́ки А́нгельскими предстоя́,/ блаже́нне кня́же Вячесла́ве,/ наслажда́ешися Боже́ственныя и неизрече́нныя добро́ты,/ и отту́ду благоде́тельныя да́ры поче́рп чуде́с,/ всем, притека́ющим ве́рою под твою́ святы́ню // источа́еши цельба́м дарова́ние.
  3. Ин кондак, глас 3:
  4. Кня́же во́ине страны́ Боге́мии преди́вныя,/ смире́нным кня́жеским служе́нием спасе́ние стяжа́вый,/ у Ца́рскаго Престо́ла, свя́те Вячесла́ве,/ вене́ц сла́вы му́ченика за Христа́ прия́л еси́/ и ны́не усе́рдно мо́лишися о ве́рных,/ Ду́хом Бо́жиим к ве́чному блаже́нству угото́ванных,/ страну́ Че́шскую храни́ти в Правосла́вии с любо́вию призыва́я,// во е́же спасти́ся душа́м на́шим.
  5. Молитва первая

О святы́й благове́рный кня́же му́чениче Вячесла́ве, избра́нный воево́до земли́ Че́шския и всех христиа́н слове́нских те́плый пред Бо́гом предста́телю! Днесь, в па́мять твою́ единоду́шно соше́дшеся в честне́м хра́ме сем и пред ико́ною твое́ю умиле́нно моля́щеся, си́це из глубины́ се́рдца на́шего к тебе́ взыва́ем: Ты в житии́ твое́м ревни́тель и защи́тник правосла́вныя ве́ры был еси́, и нас в ней те́плыми твои́ми к Бо́гу моли́твами непоколеби́мы утверди́. Ты вели́кое возложе́нное на тя служе́ние усе́рдно проходи́л еси́,  и нас твое́ю по́мощию пребыва́ти коего́ждо, в не́мже призва́н есть, наста́ви. Ты супоста́тов полки́ от оте́чества твоего́ си́лою ра́тною и му́дростию управи́тельною отгна́л еси́, и на нас ополча́ющихся всех враго́в ви́димых и неви́димых низложи́. Ты в преде́лах страны́ своея́ пра́вду и мир и милосе́рдие насажда́ти потща́лся еси́, и нам от ми́лостиваго Бо́га в сих доброде́телех преуспе́яние испроси́. Ты безви́нную кровь твою́ а́ки А́вель от руки́ бра́та своего́ пред враты́ церко́вными пролия́л еси́, и нас, я́ко чад еди́ныя ма́тере Це́ркве, братолю́бию и кро́тости научи́. О вели́кий и сла́вный кня́же Вячесла́ве, ра́ди вя́щшия сла́вы Небе́сныя вене́ц земна́го княже́ния оста́вивый и венце́м му́ченическим пра́ведно увенча́нный! Ны́не с му́дрою наста́вницею, прама́терию твое́ю Людми́лою, и все́ми святы́ми у Престо́ла Бо́жия предстоя́, не забу́ди нас си́рых и убо́гих, я́коже в животе́ твое́м никого́же от таковы́х оста́вил еси́. И предста́тельством твои́м житие́ ти́хое и безгре́шное и к ве́чному Ца́рствию ше́ствие устро́й нам, да просла́вим Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая

О святы́й кня́же Вячесла́ве! Усе́рдно про́сим тя моли́тися за ны, да прости́т Госпо́дь Бог на́ша согреше́ния во́льная и нево́льная и очи́стит нас от вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха, да изба́вит нас от ко́зней диа́вола и сохрани́т от клеветы́ людски́я, да утверди́т нас в и́стинной ве́ре и благоче́стии, да соблюде́т от суему́дрых и душетле́нных уче́ний, да сохрани́т сердца́ на́ша от собла́знов ми́ра сего́ и да научи́т огреба́тися от плотски́х страсте́й и по́хотей, та́ко, го́рняя му́дрствовати, а не земна́я, прославля́юще Единосу́щную Тро́ицу во ве́ки и в век ве́ка. Ами́нь.

Назад к списку

Святому мученику благоверному князю Вячеславу Чешскому

Дне́сь Ангели с челове́ки ра́дуются вку́пе о́бщим весе́лием, не́бо и земля́ све́тло лику́ют в па́мять твою́, свя́те Вячесла́ве, и мы́, гре́шнии, приле́жно ти́ вопие́м: помоли́ся к Влады́це о на́с, изба́вити ны́ от напа́сти ви́димых и неви́димых вра́г, чту́щия пресве́тлую па́мять твою́.

Ин тропа́рь, гла́с то́йже:

Страны́ Че́шския кня́же преди́вный, правосла́вное насле́дие блаже́нныя Людми́лы умно́живый, о́бразе кро́тости и смире́ния, му́дрости и безстра́шия, ве́рность за́поведем Христо́вым в житии́ твое́м сохрани́вый, и́стинную ве́ру в окруже́нии язы́чества утвержда́я, те́мже и вене́ц сла́вы от Царя́ царе́й прия́л еси́, и ны́не правосла́вных ми́ра всего́ назида́еши, моли́, свя́те Вячесла́ве, Всеблага́го Бо́га умири́ти ми́р и спасти́ ду́ши на́ша.

Кано́н свята́го, гла́с 6.

Пе́снь 1

  • Ирмос: Яко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
  • Лику́им дне́сь, ве́рнии, ра́достно, све́тлыми душа́ми пою́ще Спа́са на па́мять пречу́дную Христо́ва служи́теля Вячесла́ва.
  • Влады́чним Страсте́м сла́вне уподо́бился еси́, я́ко а́гня непоро́чно, без пра́вды убива́емь, те́м с ли́ки му́ченик, богоблаже́нне, ны́не весели́шися.
  • Сме́рть хода́таицу жи́зни прии́м, вся́ческим Влады́це ны́не в сла́ве предстои́ши, ея́же и на́м улучи́ти умоли́, свя́те, творя́щим твою́ па́мять пречу́дную.
Читайте также:  Пантелеймон святой: житие великомученика, значение и в чем помогает икона

Кто́ испове́сть твоя́ чудеса́, сла́вне, я́же твори́ши в ми́ре без числа́? Вы́ну бо все́м ве́рным оби́льно дае́ши исцеле́ние.

Богородичен: Впа́дша мя́ в разбо́йники душегу́бными де́лы и сме́ртию потопле́на воздви́гни, молю́ Ти ся, Госпоже́: Сы́ну Своему́ и Бо́гу за мене́ помоли́ся.

Пе́снь 3

  1. Ирмос: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.
  2. Любо́вию Христо́вою при́сно разжиза́емь к це́ркви святе́й, та́мо, преблаже́нне, я́ко а́гнец незло́бив, непра́ведное претерпе́л еси́ убие́ние.

  3. Кро́вию ти́ пресве́тлою Це́рковь твоя́ укра́шшися, све́тлы лучи́ испуща́ет чуде́с, пою́щи па́мять ти́, достосла́вне.
  4. Заря́ми Тро́ичными измла́да просве́щся, Христу́ насле́дник, свя́те, бы́сть, Его́же моли́ посла́ти ми́р душа́м на́шим.

  5. Богородичен: Чу́до Бо́жия Рождества́ Ти, Чи́стая, вся́каго естества́ прехо́дит чи́н: Бо́га бо Пресу́щна зача́т во чре́ве и, ро́ждши, пребыва́еши Присноде́ва.

Ин конда́к, гла́с 3:

Кня́же, во́ине страны́ Боге́мии преди́вныя, смире́нным кня́жеским служе́нием спасе́ние стяжа́вый, у ца́рскаго престо́ла, свя́те Вячесла́ве, вене́ц сла́вы му́ченика за Христа́ прия́л еси́, и ны́не усе́рдно мо́лишися о ве́рных, Ду́хом Бо́жиим к ве́чному блаже́нству угото́ванных, страну́ Че́шскую храни́ти в Правосла́вии с любо́вию призыва́я, во е́же спасти́ся душа́м на́шим.

Пе́снь 4

  • Ирмос: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.
  • Благоде́тельно измла́да в ве́ре чи́сте воспита́н, чи́стыми свои́ми труды́ любо́вию Влады́це после́довал еси́, наде́ждею На́нь льсти́ваго врага́ посрами́в.
  • Све́тлостию сия́я, свя́те Вячесла́ве, грехи́ омраче́ны су́щия просвети́ твои́ми моли́твами, с ли́ки му́ченик имы́й дерзнове́ние за на́с моли́тися.
  • Мечи́ ссека́емь, свя́те, непобеди́ме, врага́ лука́ваго мече́м терпе́ния ссе́кл еси́, те́м и вене́ц прия́т из руки́ Вседержи́теля.
  • Богородичен: Неизглаго́ланы и непостижи́мы, богоподо́бны вои́стину су́ть Твоего́, Богоро́дице, Рождества́ земны́м и небе́сным, Присноде́во, та́йны.

Пе́снь 5

Ирмос: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Твои́ми страстьми́, прехва́льне, неболе́зненную жи́знь восприя́в, свя́те Вячесла́ве, стра́ждущим все́м яви́ся заступле́ние, на по́мощь ве́рно тя́ зову́щим.

Па́че со́лнца, блаже́нне, просвети́л еси́ се́вера, и ю́га, и за́пада концы́ пресве́тлыми заря́ми чуде́с твои́х. Те́м на́с озари́, свя́те, па́мять твою́ пра́зднующих.

Су́щим в беда́х помо́щник ты́ бы́сть, ни́щим кормле́ние, печа́льным уте́ха, те́м и по сме́рти, свя́те, вся́ избавля́еши ве́рно тя́ зову́щия на по́мощь.

Богородичен: Богоро́дицу Тя́ от души́ испове́дующия, Влады́чице ми́ру Блага́я, спаса́й, Тя́ бо заступле́ние, Непоро́чная, и́мамы, су́щую вои́стину Богоро́дицу.

Пе́снь 6

  1. Ирмос: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

  2. Житие́ чи́сто поще́нием стяжа́в, Вячесла́ве преди́вне, и Ангелом сограждани́н яви́вся, с ни́миже моли́ о спасе́нии ду́ш на́ших.

  3. Княже́ние земно́е оста́вил еси́ вре́менное и ца́рское украше́ние прия́т из десни́цы Влады́чни, тле́нными ве́чная, я́ко му́др, стяжа́в.

  4. Приими́ похвале́ние из окая́нных усте́н, свя́те, не могу́ща похвале́ния ти́ досто́йна исплести́ и моли́ Ми́лостиваго Бо́га дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.
  5. Богородичен: Пречи́стая Влады́чице, ро́ждшая земны́м Ко́рмчию и Го́спода, по́хотем ми́ злолю́тым устро́й смуще́ние и тишину́ пода́ждь се́рдцу моему́.

Конда́к, гла́с 1

С ли́ки Ангельскими предстоя́, блаже́нне кня́же Вячесла́ве, наслажда́ешися Боже́ственныя и неизрече́нныя добро́ты, и, отту́ду благоде́тельныя да́ры поче́рп чуде́с, все́м притека́ющим ве́рою под твою́ святы́ню источа́еши цельба́м дарова́ние.

Пе́снь 7

Ирмос: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла Ангел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ста́рый злоде́й зави́де свято́му твоему́ житию́ и науща́ет на убие́ние безу́мнаго ти́ собра́та. Ты́ же чи́стою со́вестию немо́лчно Творцу́ своему́ вопия́ше: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

  • Ве́село лику́ет Пра́га дне́сь, пресла́вный ти́ гра́д, почита́я па́мять твою́, и, чудесы́ твои́ми озаря́я све́тло, вся́ страны́ созыва́ет вопи́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
  • Ле́стию прелука́ваго дре́вле очервле́на бы́сть земля́ твоя́ братоуби́йственною руко́ю; ны́не же, кро́вию ти́ окропи́вшися, благоуха́ния же́ртву Христо́ви приноша́ет, вопию́щи: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
  • Богородичен: Тобо́ю на́м, Деви́це, Све́т возсия́, те́мным, Ты́ бо родила́ еси́ Зижди́теля все́м и Бо́га, у Него́же проси́, Пречи́стая, при́сно посыла́ти на́м, ве́рным, ве́лию ми́лость.

Пе́снь 8

Ирмос: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

  1. Весе́лия добро́тами на́с озаря́еши, пресла́вне, па́че со́лнца в земли́ Боге́мстей благода́тными заря́ми свы́ше освяще́н, превозноша́я Христа́ во ве́ки.
  2. Те́ло твое́ свято́е, блаже́нне, прии́м, Пра́га дне́сь, прехва́льный ти́ гра́д, преди́вная чудеса́ ми́рови провозвеща́ет, превозноша́я Христа́ во ве́ки.
  3. Кро́тостию укра́шен, преди́вне, и ра́зумом благове́рия просве́щся, Тро́ицы Пресвяте́й яви́лся еси́ вои́стину пропове́дник, превозноша́я Христа́ во ве́ки.
  4. Богородичен: От Све́та Светода́вца Словесе́ зача́т и неизрече́нно родила́ еси́ Пресу́щаго: Ду́х бо Бо́жий, Деви́це, в Тя́ всели́ся, те́м Тя́ пое́м, Чи́стая, во ве́ки вся́.

Пе́снь 9

  • Ирмос: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни Ангельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.
  • Ве́лия благода́ти сподо́бився, сла́вне, просвети́л еси́ всю́ вселе́нную, исцеле́ния все́м оби́льно подава́я.
  • Приими́, свя́те, ра́дость Ангельскую и, предстоя́ Зижди́телю своему́, о на́с помоли́ся, тебе́ велича́ющих.
  • Прии́м ны́не блаже́нный поко́й, не преста́й моля́ся, пресла́вне, свята́го блаже́нства причасти́тися вы́ну тя́ велича́ющим.
  • Богородичен: Богоро́дице, ро́ждшая Сло́во па́че словесе́, Зижди́теля Своего́, Де́во, Того́ умоли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Свети́лен.

От земли́ преступи́л еси́ ко Влады́це, преблаже́нне Вячесла́ве, прииди́ ны́не духо́вно и присети́ ми́лостию пою́щих дне́сь честно́е ти́ пра́зднество.

Молитва благоверному князю Вячеславу Чешскому

О, святы́й благове́рный кня́же му́чениче Вячесла́ве, избра́нный воево́до земли́ Че́шския и всех христиа́н слове́нских те́плый пред Бо́гом предста́телю! Днесь, в па́мять твою́ единоду́шно соше́дшеся в честне́м хра́ме сем и пред ико́ною твое́ю умиле́нно моля́щеся, си́це из глубины́ се́рдца на́шего к тебе́ взыва́ем: Ты в житии́ твое́м ревни́тель и защи́тник правосла́вныя ве́ры был еси́, и нас в ней те́плыми твои́ми к Бо́гу моли́твами непоколеби́мы утверди́. Ты вели́кое возложе́нное на тя служе́ние усе́рдно проходи́л еси́, и нас твое́ю по́мощию пребыва́ти коего́ждо, в не́мже призва́н есть, наста́ви. Ты супоста́тов полки́ от оте́чества твоего́ си́лою ра́тною и му́дростию управи́тельною отгна́л еси́, и на нас ополча́ющихся всех враго́в ви́димых и неви́димых низложи́. Ты в преде́лах страны́ своея́ пра́вду и мир и милосе́рдие насажда́ти потща́лся еси́, и нам от ми́лостиваго Бо́га в сих доброде́телех преуспе́яние испроси́. Ты безви́нную кровь твою́ а́ки А́вель от руки́ бра́та своего́ пред враты́ церко́вными пролия́л еси́, и нас, я́ко чад еди́ныя ма́тере Це́ркве, братолю́бию и кро́тости научи́. О, вели́кий и сла́вный кня́же Вячесла́ве, ра́ди вя́щшия сла́вы Небе́сныя вене́ц земна́го княже́ния оста́вивый и венце́м му́ченическим пра́ведно увенча́нный! Ны́не с му́дрою наста́вницею, прама́терию твое́ю Людми́лою, и все́ми святы́ми у Престо́ла Бо́жия предстоя́, не забу́ди нас си́рых и убо́гих, я́коже в животе́ твое́м никого́же от таковы́х оста́вил еси́. И предста́тельством твои́м житие́ ти́хое и безгре́шное и к ве́чному Ца́рствию ше́ствие устро́й нам, да просла́вим Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Мученица Людмила, святая княгиня-покровительница Чехии

[h2]Акафист святой мученице благоверной княгине Чешской[/h2] Кондак 1 Избранная Богом от иновернаго языческаго рода Чешскаго, призванная в язык свят, служительнице новыя благодати святая всехвальная мученице Христова Людмило, во страдании твоем мученический венец приявшая от руки Вседержителя нетленный, и со Ангелы ныне предстоя Его престолу, песньми восхваляем тя любовию, угоднице Христова, молимтися, яже молитвами твоими от вечных мук, бед и скорбей свобождай ны, зовущия: Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Икос 1 Ангелов сожительнице и человеков заступнице воистину явилася еси, мученице Людмило достохвальная, благоволением всех Творца Христа Бога именуемая, Егоже возлюбила еси и за Негоже пострадала еси даже до смерти, во исповедании непоколебимем, темже приими от нас сия хваления: Радуйся, скорби многия за Имя Господне приявшая; радуйся, венцом исповедническим от Бога украшенная. Радуйся, мучеников совсельнице; радуйся, веры христианския небоязненная проповеднице. Радуйся, тленное богатство свое раздаяше нишим; радуйся, за еже нетленное обретшая на небеси. Радуйся, душу свою Христа ради погубившая, воеже спасти ю; радуйся, аки светило, во тьме нечестия преславно возсиявшая.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 2 Видя Христос Господь душу твою, ко приятию семени слова Божия чистотою и милостынею предуготованную, светом познания Своего просвети тя, блаженная Людмило, твоими добродетельми благоутробно спасаемых части сотвори тя общницу в Небесном Царствии, идеже со Ангелы поеши Пресвятей Троице песнь: Аллилуиа.

Икос 2 Разум Богопросвещенный даровася тебе, святая мученице Людмило, имже ясно проразумела еси тщету ушепагубную зловерия невестки своей, хотящей погубити тя. Ты же ведящи сие, удалившись во град Течин, укрытися спасения ради души твоея, Христа же взыскати потщалася еси вседушно.

Темже взываем ти: Радуйся, блаженная последовательнице Христова; радуйся, любительнице заповедей Его приискренняя. Радуйся, всемогущую силу благодати Христовой познавшая; радуйся, лютаго демонскаго рабства избегшая. Радуйся, богатство земное ни во чтоже вменившая; радуйся, от юности идолослужение презревшая.

Радуйся, руками убогих сокровища твоя горе предпославшая; радуйся, идолослужительныя люди к истинному Богу призвавшая.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 3 Сила благодати Божией осени тя, блаженная Людмило, егда приясте святое крещение со супругом твоим Боривоем, князем чешским, во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Тояже сила Божия осени тя ко благочестию и научи тя славити Единаго Бога и воспевати Ему: Аллилуиа.

Икос 3 Имея неоскудное милосердие ко всякому Человеку, но и более к присным, святая блаженная княгине Людмило, ты, в страсе Божием воспитывая чада твоя, явилася еси доброй праматерью внука твоего, святаго князя Вячеслава, воспита его в благочестии: помози и нам, мученице Христова, прейти сие земное поприще во благом делании, да величаем тя звании сими: Радуйся, блаженная мати Людмило, мученице Христова; радуйся, понесшая вдовство твое благочестно и преславно. Радуйся, после смерти князя, супруга твоего, с полною преданностию воле Божией предавшаяся; радуйся, и нам помощнице явися в скорбех наших. Радуйся, и в нуждах наших обратитися к Богу нас научающая; радуйся, внука своего святаго князя Вячеслава в истинах веры воспитавшая. Радуйся, яко и он приял мученическую кончину якоже и ты, праматерь его; радуйся, яко тебе за сие уготовано сокровище вечных благ.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 4 Бурею одержима помышлений злобных, нечестивая невестка твоя смятеся зело, увидев тя верную быти рабу Христову, в вере и благочестии просвещающую страну Чешскую и низлагающую идольския храмы и созидающую славословити Трисвятое имя Божие и пети хвалебную песнь Тому: Аллилуиа.

Икос 4 Слышавши от святаго равноапостольнаго Мефодия, Архиепископа Моравийскаго, слово о чистоте, посте, молитве и о всех добродетелях, христианам подобающих, прияла еси в сердце свое, и за сии добродетели твои возлюби тя Господь и даде ти крепость и силу. Темже и нас научи, блаженная Людмило, заповеди Господни исполняти и тебе величати: Радуйся, усердная слушательнице словес Божественных; радуйся, ревностная исполнительнице закона Христова. Радуйся, ниву сердца твоего очистившая от терния душевредных страстей; радуйся, оросившая ю слезами покаяния. Радуйся, вдовственную твою чистоту непорочно сохранившая; радуйся, воздержанием, молитвою и мученическим подвигом Богу угодившая. Радуйся, страданием сочетавшаяся Христу, ради нашего спасения от бед и скорбей, веру и любовь к тебе имущих.

Читайте также:  Икона святое семейство: значение и в чем помогает образ, текст молитвы

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 5 Боготечною звездою явилася еси святая княгине, мученице Людмило, егда, боготканною одеждою святаго крещения облекшеся и нетленною пищею пречистаго Тела и Крови Христовы духовно укрепльшеся, прилепилася еси всем сердцем твоим ко Единому Иисусу: темже вся страна Чешская, просвещенная тобою едиными усты поет Богу: Аллилуиа.

Икос 5 Видевши, святая блаженная княгине Людмило вся люди земли Чешския во тьме идолослужения погруженныя, усердно потщися еси просветити тех светом Христовой веры, и в создании храмов Божиих, и в укреплении веры православной в стране Чешской, и заповеда нам воспевати и величати тя тако: Радуйся, яко тобою просветися страна языческая; радуйся, мудрыми твоими глаголы поучавшая люди оставити тьму языческого нечестия. Радуйся, яко от Бога токмо, а не от человек, утешение в скорбех искати и нас научающая; радуйся, и внука твоего Вячеслава, якоже Ольга Владимира, научившая поклонятися единому и истинному Богу. Радуйся, ум твой горе имевшая; радуйся, сердце твое жилище Святаго Духа соделавшая. Радуйся, Христу Богу человеколюбцу всю себя предавшая; радуйся, первая от земли Чешския к лику святых причтенная.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 6 Проповедникам духоносным Апостолом подражавши, блаженная Людмило славная княгиня, твоими слезными молитвами оросила и облагоухала еси вся грады и веси близлежащия града Праги, приводящи елико мощно те люди к вере Христовой и поучающи их воспевати Единому в Троице славимому Богу: Аллилуиа.

Икос 6 Возсияла еси паче солнца добродетельми твоими во граде Праге, и была еси материю княгинею для возлюбленных чад Церкви Православной, милосердная и досточудная угоднице Христова блаженная мати Людмило, сердце же свое на прошение и нужды приходящих к тебе милостиво открывала еси.

Приими и нас, добрая мати, с любовию к тебе прибегающих и вопиющих сице: Радуйся, яко сиротам и вдовицам ты еси была мать и питательнице; радуйся, и нищим ты еси была милостивая подательнице и обидимых благая защитнице.

Радуйся, со князем супругом твоим в благочестии пожившая; радуйся, и чада твоя в страхе Божием воспитавшая. Радуйся, яко от корене твоего честнаго святый князь Вячеслав восприя мученическую кончину от брата своего; радуйся, яко и той с праматерию своею вселися в Царствие Небесное.

Радуйся, яко ты еси за всех христиан пред престолом Божиим верная молитвеннице; радуйся, яко ты еси ищущим пути ко спасению наставнице благодатная.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 7 Коль многими бисеры и камением драгоценным украшен есть венец правды, паче солнца сияющаго образ святаго жития твоего, святая блаженная княгине Людмило, ибо подвиг доброго исповедания веры дарова ти Господь, сего ради и мы прибегаем под кров твой, ища спасения, и благодарно о тебе поем Богу: Аллилуиа.

Икос 7 Новое изобрете безчеловечие злочестивая невестка твоя Драгомира, егда ты бежала еси во град Течин, укрытися хотя от оныя, святая благоверная Людмило, она же, наученная сатанинскою силою, погубити душу твою хотяще позорною смертию, послаша вслед ти двух злочестивых боляр, предати тя на лютая страдания, аки агницу Христову, зависти ради.

Тии же собраша множество нечестиваго народа, взломаша двери княжескаго дворца и позорной смерти — удавлению предаша непорочное тело твое. Мы же, воспоминающе страшную смерть твою, вопием ти сицевая: Радуйся, блаженная Людмило, от злых боляр схваченная и вервием удавленная по выи твоей; радуйся, яко таковым образом угодившая Богу, пострадавшая мученически.

Радуйся, яко случися сие в субботу во едином часе нощи; радуйся, яко бе ти от рождения твоего шестьдесят и един год, Господом к мучению уготованная. Радуйся, яко тобою дивен Бог, во святых Своих является; радуйся, всем, носящим имя твое, скорая помощнице и молитвеннице.

Радуйся, градов Чешских похвало и утверждение; радуйся, яко мощи твоя прослави Господь нетлением благодатно.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 8 Яко укрытися не может град на верху горы стояй, тако и тебе, святая мученице Людмило, воздвижеся лютое страдание нечестивою невесткою, но по кончине твоей прослави Господь мощи твоя и место погребения твоего, иже под градскою стеною града Течина. Мы же тя, угодницу Божию, просим: буди нам ходатаица ко Господу о прощении грехов наших, и мы вкупе с тобою Великому и Чудному Богу воспоим: Аллилуиа.

Икос 8 Вся была еси объята неизреченною радостию, блаженная мати Людмило, яко зриши обратившияся крещаемыя люди твоя, повелением Ангелов и во умилении сердца воздала еси хвалу Спасителю Богу, усердно молила Его, да призрит на обратившияся люди Своя, и да утвердит их в вере и в благочестии и да прославит имя Свое в стране Чешской. Мы же воспоминающе убо прерадостное сих событие, приносим ти благодарственная и похвальныя песни сия: Радуйся, неоскудеваемый источниче милостей к народу сему; радуйся, духовная наша мати, испросившая у Бога просвещение праотцам нашим. Радуйся, явлением на тя силы Божией христианы возрадовашася; радуйся, именем Всесильнаго Господа и твоею к Нему молитвою вся идолы в стране Чешской сокрушившая. Радуйся, мученице добрая; радуйся, молитвеннице пред Богом чудная. Радуйся, демонов коварствие Божественною силою упразднившая; радуйся, победы венец от руки Христа Жизнодавца приемшая.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 9 Во всех концех земли Чешской и за ея пределами славится великоименитое имя твое, преблагостная мученице мати Людмило! Имела бо еси духа премудрости, яко мудрыми словесы безумных обуила еси, духа страха Божия, яко выну деланьми богоугодными душу очистила еси. Темже представ Престолу Вышняго, с сонмом Ангелов купно воспеваеши Ему: Аллилуиа.

Икос 9 Ветии многовещаннии не могут достойно изобразити величие твоих благодеяний, дарованных тобою, святая мученице Людмило; в стране бо Чешской и иных странах идолопоклонста, водворила еси Божественную веру, и избавила еси их от мрака языческаго и вечныя погибели, открыла еси им путь ко истинному спасению.

Сего ради с благодарением благочестно поем ти: Радуйся, многия в духовном разуме просветившая; радуйся, сердце твое на прошения и нужды приходящих к тебе открывала еси. Радуйся, странники и нищия питала еси; радуйся, яко с верою поклоняемся честной иконе твоей. Радуйся, чтуще память твою и мы ныне восхваляем Господа; радуйся, страданием твоим Церковь Христову украсившая.

Радуйся, взирая на страдания твоя, вернии прославляют ими Вышняго.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 10 Спастися всем преискренне желая, молишися за ны горе у Престола Господня, избранница Христова, блаженная Людмило, якоже твоими молитвами пособствуеши нам в странствовании многотрудном земнаго жития, еже в покаянии и благочестии скончати, яко облече тя Господь Божественною силою, да обратиши вся неверныя и научиши всех со умилением сердец воспевати Творцу Богу: Аллилуиа.

Икос 10 Стена явилася еси стране твоей несокрушимая, богомудрая и необоримая защитнице всем призывающим тя, зане тако благоволи о тебе небеси и земли Творец Господь, прославляя угодницу Свою, и огради ю, яже при гробнице твоей совершашася знамения и чудесы, и изыде молва по всей стране, и понуди князя Вячеслава торжественно перенести нетленное тело твое из града Течина во град Прагу, в сооруженную его отцем церковь святаго великомученика Георгия. Мы же из глубины сердца с воздыханием к Богу глаголем ти, молитвеннице наша, песни таковыя: Радуйся, молитвенница наша перед Богом теплая; радуйся, яко изыде по всей стране вещание о чудесех твоих. Радуйся, яко внука твоего, святаго князя Вячеслава, понуди принести торжественно, яко мученицы Христовой, тело твое; радуйся, яко некий слепец прозре, еже прикоснуся земле с могилы твоея. Радуйся, яко успение твое торжествует Православная Церковь; радуйся, прославленная Богом на Небеси и на земли. Радуйся, явлением мощей твоих младенческую Церковь Чешскую возвеселившая.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 11 Пение умиленное приносим ти, угоднице Божия, и смиренно молим тя: моли о нас Единаго Человеколюбца Бога, да не отвратит Он от нас лица Своего, и дарует нам по молитве твоей, святая мученице Людмило, прощение многих наших согрешений, мы же, прославляя Бога о тебе, вопием: Аллилуиа.

Икос 11 Святоносным Троическим сиянием горе осиянная, святая мученице Людмило, озари наша сердца, тьмою греховною покровенная, да елеем благих дел возжегша угасшия светильники наша, сподобимся брачнаго чертога Христова, идеже ты веселишися со святыми и слышиши сия от нас благохваления: Радуйся, предстояй ныне Агнцу Божию в лике мученическом; Радуйся, яко и по преставлении твоем с нами пребывавши. Радуйся, яко Христос по мучении твоем в чертог Свой тя всели; Радуйся, яко особливая покровительница именуешися Чешскаго народа православнаго. Радуйся, и о нас, сродних ти людех, присная пред Богом молитвеннице; Радуйся, луна, просвещенная от незаходимаго Солнца Правды. Радуйся, путеводительнице, правую стезю к вечному спасению нам показующая;

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 12 Благодать Пресвятаго Духа испроси нам, угоднице Христова, святая мученице Людмило, от Всещедраго Бога и Спаса нашего, вразумляющую и укрепляющую нас в деле спасения, да не безплодно будет в нас всеянное тобою семя святой веры, но да прозябнет и плод сотворит, имже возмощи нам питати души наша в будущей жизни, идеже вси святии воспевают Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 12 Поюще твое преставление, ублажаем мученическую кончину, почитаем духовную память твою, святая мученице мати Людмило, яко многомощную молитвенницу не токмо земли Сербския и Чешския, но буди и нам, российским людем, благая молитвеннице ко Господу, да вопием ти: Радуйся, благодатию Святаго Духа одеянная; Радуйся, представшая Живущему во свете неприступнем. Радуйся, вдовицам правило богоугоднаго жития; Радуйся, теплая ходатаице, от Бога всем православным дарованная. Радуйся, соучастнице на Небеси жребия праведников веры Христовой; Радуйся, и со святыми слуги Его Трисвятую песнь воспевати сподобльшася. Радуйся, от Господа всех благ нам, молящимся ти, подательнице; Радуйся, яко всем православным христианом, имя твое молитвенно призывающим, на помощь скоро притекаеши.

Радуйся, блаженная княгине Людмило, святая мученице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 13 О, святая мученице и верная угоднице Христова Людмило! Малое сие песнословие от нас приемля, моли милостиваго Бога нашего, да вселяется и благоухает в сердцах наших святыня православный веры, да умножается в житии нашем елей дел благих, да не угаснут светильники наши в полунощный час сретения Небеснаго Жениха, и да сподобимся купно с тобою выну воспевати Ему в вечном Царствии: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем читается икос 1 и кондак 1.

Оставьте комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector