Акафист животворящему кресту: история происхождения и полный текст на русском

Происхождение животворящего дереваПредания об обретении животворящей святыниКак определили истинность орудия распятия ХристаДругие версии происхождения честных древ Креста Господня (Медовый Спас)Святой дар в Годеново — глубинке РоссииСовременные чудеса и исцеления в ГоденовоКак добраться к святынеКомментарии

История Креста Господня, который является одной из главных христианских реликвий, берет свое начало со времен распятия Иисуса Христа. Крест Господин по сей день дарит верующим чудеса спасения и исцеления.

По преданию, в Константинополе издревле (не позднее VIII века) был обычай выносить честное Древо Креста на дороги и улицы для освящения мест и на отгнание болезней. С 1 августа (ст. ст.) и до праздника Успения Пресвятой Богородицы, творя литии по всему городу, предлагали Крест народу для поклонения.

В Русской Православной Церкви этот праздник соединился с воспоминанием Крещения Руси 1 августа 988 года. Об этом сохранилось известие в хронографе XVI века: «Крестися великий князь Владимир Киевский и всея Руси августа 1».

В уставе Успенского собора Московского Кремля, составленном в 1627 году по указанию патриарха Филарета, дается следующее объяснение настоящего праздника:

А на Происхождение в день Честнаго Креста бывает ход освящения ради воднаго и просвещения ради людскаго, по всем градам и весем.

Празднование Всемилостивому Спасу и Пресвятой Богородице установлено по случаю знамений от икон Спасителя, Пречистой Девы Марии и Честного Креста во время сражения святого благоверного князя Андрея Боголюбского (1157–1174 гг.) с волжскими болгарами (1164 г.), в котором враги были побеждены.

В то же время греческий император Мануил в битве одолел сарацин, и в его войсках также были знамения от святых икон.

Это первый их трех праздников Всемилостивому Спасу, совершаемых в августе (Второй — Преображение Господне, а третий — Перенесение Нерукотворного образа Господа нашего Исуса Христа из Едессы в Царьград).

Праздник был установлен в Константинополе в IX веке первоначально как местный. В XII-XIV веках он утвердился во всех Православных церквях. На Руси появился с распространением Иерусалимского устава в конце XIV века.

Происхождение честных древ Животворящего Креста Господнего

В IX веке в Константинополе появился уникальный обычай, когда утром 1 августа (по старому стилю) часть чудотворного креста выносили из храма при дворе императора и несли через весь город в церковь святой Софии. В этой церкви проводили обряд освящения воды. Все кто мог отведать эту воду, исцелялся от всех болезней.

В соборе Софии святыня находилась в течение двух недель, после  чего возвращалась в императорский собор. В течение этих двух недель чудотворный объект носили по городу и по всех водных истоках для того, чтобы освятить все воды города.

Праздник в Византии

Установление этого праздника связано еще и с тем обстоятельством. В средневековом Константинополе каждый год в конце лета происходили многочисленные эпидемии страшных болезней. Медики того времени не знали, как справиться с напастью, и поэтому оставалось надеяться только на милость Господа Бога.

Акафист животворящему кресту: история происхождения и полный текст на русском

Творцу возносились молитвы во время крестных ходов, которые шествовали по главным улицам всех православных городов, воспевая славу Иисусу Христу, и моля Господа о помиловании и даровании народу спасения от всех болезней.

Происхождение животворящего дерева

История Животворящего Креста Господня основывается на преданиях о животворящем дереве, на котором был распят Иисус, но и поныне дарящем чудеса исцеления, освобождения.

Библия не дает ответа на вопрос, из какого дерева было изготовлено орудие смерти, на котором был распят Христос. В Евангелиях о нем уже готовится, как об орудии распятия.

Апокрифические источники хранят много интересных достоверных данных о происхождении легендарного дерева.

По легенде богомилов, христианского течения 5 столетия, пришедшему из Болгарии, райское дерево добра и зла при изгнании Адама с Евой распалось на три части. Центральная часть осталась в райском саду, и впоследствии из нее был сделан Крест для распятия Христа.

По Золотой легенде, сын Адама Сиф отправился к вратам райского сада с прошением даровать ему масло для помазания умирающего отца.

Архангел Михаил отказал ему, сообщив, что это масло закрыто на 5,5 тысячи лет до времени рождения Иисуса, но преподнес Сифу ветвь от дерева добра и зла.

Сиф не застал отца живым, из ветки легендарного дерева был сплетен венок и надет на голову Адаму при погребении.

Смерть Адама, художник — Пьерро Дела Франческа

Из этой ветки впоследствии выросло дерево, срубленное слугами царя Соломона для строительства храма в Иерусалиме. По причине несоответствия по размерам оно было использовано как опора для моста.

Царица Савская, имеющая дар пророчества при посещении царя Соломона, остановилась около моста и преклонила колени перед историческим деревом. По ее словам, это древо предназначено стать орудием смерти Спасителя мира, после чего иудеев ждет разорение.

Царь Соломон хорошо знал царицу Савскую и ее дар видения. Предсказание не на шутку его испугали. По приказу царя дерево было демонтировано с моста и закопано.

Древесина этого бруса впоследствии использовалась для обустройства бассейна в Вифезде, чья вода привлекала калек своими целебными качествами.

Когда Иисус был арестован, из подножья бассейна всплыло это дерево, кипарис, из которого был сделан ствол Животворящей святыни, перекладины изготовили из сосны и кедра.

Важно! История животворящего Креста Господня легла в основу праздника первого Спаса, который отмечается 14 августа. Он известен в народе как Медовый Спас.

Происхождение Честного Креста Господня. Иконы

Композиция состоит из двух частей: вверху представлено поклонение Спасу в виде Деисуса, а под ним — чудотворный источник с больными, получающими исцеление. На иконе из Покровского монастыря над источником изображены ангелы, а за ними — крест, увенчанный венком.

Это напоминало о главной теме праздника — поклонении Животворящему Кресту Господню. Что касается Деисуса, то его изображение на русских иконах соответствовало, по-видимому, традиционному русскому посвящению праздника 14 августа не только Кресту, но и Спасу и Богородице.

Икона из Покровского монастыря — одна из самых ранних дошедших до нас икон на этот сюжет. Согласно позднему преданию, она была вложена в монастырь Василием III в 1515 году. Живописные приемы не противоречат этой дате и к тому же позволяют достаточно уверенно предположить, что икона была исполнена последователями Дионисия.

Не исключено, что с Дионисием было связано и непосредственное сложение иконографии «Происхождения древ»: известно, что в 1480-е годы им была расписана церковь Спаса в Чигасах, находившаяся напротив Кремля, за Яузой, и погибшая при пожаре 1547 года.

Посвящение церкви в Чигасах Всемилостивому Спасу прямо указывает на праздник 14 августа, а исполненная Дионисием храмовая икона могла послужить образцом для более поздних произведений.

Акафист животворящему кресту: история происхождения и полный текст на русскомПроисхождение честных древ Животворящего Креста Господня. 1510–1520-е годы (около 1515 г.?). Владимиро-Суздальский историко-художественный и архитектурный музей заповедник, ВладимирАкафист животворящему кресту: история происхождения и полный текст на русскомПроисхождение честных древ Креста Господня. Двухсторонняя выносная икона. Оборот — Крещение Господне. Русский Север. XVII в. Центральный музей древнерусской культуры и искусства им. Андрея Рублева, МоскваАкафист животворящему кресту: история происхождения и полный текст на русскомПроисхождение Честных древ Креста Господня. Первая четверть XVI в. Ярославский художественный музей, Ярославль

На Сольвычегодской (?) иконе в центре композиции крестообразный колодец — источник, к которому с обеих сторон подходят люди с иконой и Крестом. Во главе крестного хода — святители. Ангел, парящий над источником, опускает в купель Крест. Представленные на фоне вверху архитектурные кулисы сложных очертаний указывают на то, что действие происходит у стен города.

Покровителями и заступниками жителей града, молящих Христа о милости к ним и даровании благ, являются Богородица и Иоанн Креститель, о чем свидетельствует поднятое над «городским пейзажем» изображение трехфигурного Деисуса. От источника вниз с горы течет широкий водный поток, к которому припадают люди, исцеляющиеся от различных недугов.

Сцена исцеления больных занимает значительную часть композиции иконы.

Акафист животворящему кресту: история происхождения и полный текст на русском

Животворящее древо Креста Господня — божественное оружие против врагов

Благодаря этой святыне в XII века произошло два невероятных события. Одно событие было отмечено на Руси, а второе в столице Византии — Константинополе.

Император Византии М. Комнин собрал воинов в поход против татарских налетчиков.

 Великий царь не рассчитал силы своего войска  и оказался в ситуации, когда силы неприятеля во много раз превосходили армию византийцев. Владимирский князь А.

Боголюбский, который до этого не проиграл ни одного сражения, выступил против поволжских булгар и тоже оказался такой же ситуации, как и византийский император.

В обоих случаях кампания должна была обернуться провалом, но верующие полководцы обратились в искреннюю молитву к Господу о даровании победы. И Спасатель услышал их мольбы. Правители-христиане одержали победы.

Если верить легенде, то воины были благословлены на победу. Они увидели Господа и Богородицу, которые лучами, подобные огненным, осияли все войско крестьян.  Знамения икон Спасателя и Богородицы были чудесными. Говорили даже, что после победы в небе был виден Божественный Крест.

Читайте также:  Константин Святой: житие и крещение равноапостолького царя, икона и молитвы

С того времени Волга полностью стала русской рекой, а поход завоевал несколько очень богатых городов. Наши предки это событие посчитали Божьей милостью. А в знак почтения силы Животворящего Креста установили празднование 14 августа.

Водосвятие

Освящение воды на Руси происходило и происходит в настоящее время до богослужения и проповеди на Происхождение Честных Древ Животворящего Креста Господня или после богослужения, иногда и до, и после.

В былые же времена, например, при царе Алексее Михайловиче устраивались на реке в столице российского государства места для окунания. Такие места называются Иордани.

Кроме этого праздника их также делают на Крещение.

Акафист животворящему кресту: история происхождения и полный текст на русском

После освящения воды происходит освящение меда. В старые времена этому чину придавали особое значение. После его проведения людям разрешалось есть мед нового урожая. Сначала угощались священнослужители, потом мед раздавался сиротам и малоимущим. Только после этого к трапезе приступали все остальные прихожане.

Вот что сказано в летописи про празднование этого дня в Москве при царе Алексее Михайловиче Романове: «На Москве-реке по традиции устраивалась Иордань, возле неё были оборудованы места, для самодержца и патриарха.

Правитель России в тот день окунулся в воду, одетый в легкую рубаху, поверх которой обязательно надевались золотые кресты с мощами святых».

После того, как патриарх благословлял царя, происходил чин освящения воды. Священники кропили войска, стоявшие возле Кремля, и весь собравшийся народ. В два специально приготовленных серебряных сосуда разливалась вода для дворца. Крестные ходы и чин водосвятия устраивался не только в городах, но и в деревнях.

Там окунались не одни люди, но также и животные. Пастухи пригоняли к реке стада крупного и мелкого рогатого скота, а также лошадей. Но это происходило в местах, расположенных на достаточном удалении от Иордани. По той причине, что этот день тесно связан с освящением воды, он также называется в народе мокрым Спасом.

  • http://molitva-info.ru/calendar/proishozhdenie-chestnyh-drev-zhivotvoryashhego-kresta-gospodnya.html
  • https://ruvera.ru/proishojdenie_kresta
  • https://ikona-i-molitva.info/proisxozhdenie-chestnyx-drev-zhivotvoryashhego-kresta-gospodnya/
  • http://fb.ru/article/354897/proishojdenie-chestnyih-drev-jivotvoryaschego-kresta-gospodnya-ikona-i-molitva

Акафист животворящему кресту Господню

Акафист животворящему кресту: история происхождения и полный текст на русском

Акафист кресту Годеново состоит из разных частей — кондаков и икосов. Кондак представляет собой небольшую песнь, кратко описывающую какую-либо историю или поступок. Икос — это тоже восхваляющая песнь, которая более расширенно раскрывает то событие, которое воспето в предыдущем кондаке. Например, в шестом икосе будет идти речь о том же событии, что и в шестом кондаке, но более подробно.

  • Также вместе с чтением акафиста животворящему кресту Господню Годеново читают тропари, которые похожи на кондаки — это тоже небольшая восхваляющая песнь, посвященная святым или в честь какого-то события, праздника.
  • Обязательно прочитайте акафист Честному и Животворящему Кресту Господню в Храме во имя святителя Иоанна Златоуста в селе Годеново.

Акафист Честному и Животворящему Кресту Господню

  1. Кондак 1
  2. Избранному Царем Славы и освященному крестною смертию Искупителя мира, чудодейственную силу имущему древу, составим вернии похвалу и радостно возопием: Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  3. Икос 1

Ангельския силы, яко Божии служителии, окрест Креста Господня невидимо предстоящии, ужасающася, и поносную на земли смерть Иисусову на небеси воспеваша; мы бо, недостойнии, знамением Честнаго Креста Господня освящаяся, радостно взываем: Радуйся, честное Древо, кровию Богочеловека освященное; Радуйся, честное Древо, прославльшееся послушанием Христовым. Радуйся, честное Древо, освободившее нас от ада; Радуйся, честное Древо, низложение диавола. Радуйся, честное Древо, возглашение силы Иисусовой; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  • Кондак 2
  • Видящи Тя, на Кресте висяща, вся Силы Небесныя, лица закрывающе, хваляша и воспеваша Твое величие, Живодавче Христе; мы бо, на земли со страхом и трепетом пред Святым Твоим Крестом предстоя, воспеваем радостно песнь: Аллилуиа.
  • Икос 2

Разум неуразуменный, знамением Честнаго и Животворящаго Креста Господня дивно просвещающийся, со страхом и любовию поклоняется святому Древу и непрестанно воспевает сице: Радуйся, Честный Крест Христов, из мертвых воскрешающий; Радуйся, Честный Крест Христов, проявляющий истину. Радуйся, Честный Крест Христов, на нем бо Иисус волею распяся и гвоздьми бысть пригвожден; Радуйся, Честный Крест Христов, на нем бо Святая Жертва принесеся. Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  1. Кондак 3
  2. Силою Честнаго и Животворяшаго Креста Господня бесы низлагаются, очищается нечистое житие наше, греховные помыслы отгоняются, озаряется чистотою сердце наше; того ради с верою творя крестное знамение и с благоговением взирая на изображение страданий Христовых, поем Богу: Аллилуиа.
  3. Икос 3

Имея всегда пред очима нашима Крест Святый, осеняющий и освящающий святые храмы христианстии, охраняющий святыню Господню, мы со слезами благодарения воспеваем сице: Радуйся, честное Древо, источниче благ вечных; Радуйся, честное Древо, освященное плотию и кровию Богочеловека. Радуйся, честное Древо, Древо чудодейственное; Радуйся, честное Древо, Древо треблаженное. Радуйся, честное Древо, Древо жизни и спасения; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  • Кондак 4
  • Бурю страстей лютых силен угасити Святый и Всечестный Крест Христов, той бо меч духовный, щит верных, оружие всесильное и знамение всепобеждающее, сего ради и мы недостойнии в веселии взываем Богу: Аллилуиа.
  • Икос 4

Слыша учение Христово, веруем в тайну спасительного искупления, поклоняемся страстем Христовым, лобызаем Крест Всесильный и радостно взываем сице: Радуйся, Честный Крест Христов, угасивший ярости пламя; Радуйся, Честный Крест Христов, поразивший богоотступников. Радуйся, Честный Крест Христов, победивший полчища вражии; Радуйся, Честный Крест Христов, отсекший главу змиеву. Радуйся, Честный Крест Христов, торжество веры и надежды христиан; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  1. Кондак 5
  2. Боготочный источник исцелений бысть нам Крест Чудодейственный, на нем бо Христос волею пострада нашего ради спасения, и Божественныя длани Своя распростерши, любовию Отчею с Голгофы объя всю вселенную, сего ради возопием Ему, Богу нашему, песнь: Аллилуиа.
  3. Икос 5

Видевши вси языцы величие славы Креста Господня и чудодейственную силу изображения и знамения его, увероваша во Святую, Живоначальную и Нераздельную Троицу и поклонишася Кресту Всечестному, сего ради взываем радостно: Радуйся, честное Древо, силою своею на добро нас вразумляющее; Радуйся, честное Древо, силою своею нас от болезней исцеляющее. Радуйся, честное Древо, славою своею вся вражия силы в бегство обращающее; Радуйся, честное Древо, славою своею венценосных царей прославляющее. Радуйся, честное Древо, величием своим их царство возвышающее; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

Кондак 6

Проповедником Богоносным явися честное Древо, из него бо бе сооружен Крест Христов, Крест четвероконечный, трисоставный, его бо земля чудодейственно израсти нетленным и зело благоухающим. Крест — покров беспомощных, на нем бо Христос волею заклан бысть. Ему бо, Спасителю мира, приносим песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси яко солнце правды, Всечестный Крест Христов, в недрах земли сокровенный, несколько столетий бездушными камнями яко сокровище сберегаемый и на радость всему миру обретенный, Ему бо велегласно возопием: Радуйся, Честный Крест Христов, молитвами и усердием благочестивой царицы Елены найденный; Радуйся, Честный Крест Христов, на высоту патриархом Макарием воздвигнутый для торжественного поклонения всеми языцами. Радуйся, Честный Крест Христов, посрамивший идолопоклонство и неверие; Радуйся, Честный Крест Христов, призвавший хулителей к покаянию. Радуйся, Честный Крест Христов, яко ты Древо чудодейственное и Христоносное; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  • Кондак 7
  • Хотяй проявити милосердие Свое Спаситель мира к роду человеческому, волею приемлет поношение, присуждается к позорной смерти, ко Кресту пригвождается и крестною смертию смерть попирает, тем бо и мы поем Ему: Аллилуиа.
  • Икос 7

Дивное зрелище является мирови: Богочеловек распинается, руце и нозе пригвождаются, ребра Его прободаются, страданиями Его и уничижением очищаются раны греховнаго человечества.

Крест Христов является торжественно победоносным знамением Славы Божией; сего ради взываем сице: Радуйся, честное Древо, смирения образ; Радуйся, честное Древо, апостолов похвало. Радуйся, честное Древо, преподобных утверждение; Радуйся, честное Древо, мучеников крепосте.

Читайте также:  Как освятить икону: как проходит процесс в церкви и можно ли в домашних условиях

Радуйся, честное Древо, пустынножителей ограждение; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

Кондак 8

Странное чудо! Позорный крест превратися в Древо жизни и спасения, той бо вразумляет, освящает и от болезней душевных и телесных исцеляет с верою и любовию непрестанно вопиющих Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Все греховное житие наше очищается Чудодейственным Крестом Спасителя мира, послужившим к примирению Божества с преступным человечеством, сего ради мы благодарственно возопием: Радуйся, Честный Крест Христов, являющий нам любовь и долготерпение Божие; Радуйся, Честный Крест Христов, им бо совершися призвание языков. Радуйся, Честный Крест Христов, явление благости благоуповающим; Радуйся, Честный Крест Христов, глубина упования душ, любящих Господа. Радуйся, Честный Крест Христов, сила и радость всех христиан; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  1. Кондак 9
  2. Всякая житейская буря сокрушается силою крестных страданий Богочеловека Иисуса, искупивших весь мир, тем бо и мы, чествуя Всечестнаго Креста Господня святое знамение, смиренно приносим Богу любви и славы радостную песнь: Аллилуиа.
  3. Икос 9

Витийствующий язык не может изрещи достойныя похвалы Древу всечестному, из него бо составлен бысть Чудодейственный Крест Христов, благоухающий любовию страдальца Иисуса Христа, сего ради и мы, недоумея достойно восхвалити Тя, со слезами возопием: Радуйся, честное Древо, торжество Церкви Христовой; Радуйся, честное Древо, врачевство наше и радость. Радуйся, честное Древо, освящение всех путей жизни нашей; Радуйся, честное Древо, всем христианам вспоможение. Радуйся, честное Древо, всех немощных сила и подкрепление; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  • Кондак 10
  • Спасти хотя мир, длани Своя пречистыя Христос на Древо вознес и древо преслушания заменися Древом Сыновняго к Богу Отцу послушания, рука невоздержания, низвергшая Адама, распростертыми руками Богочеловека соединяет Своею любовию все концы мира; тем бо и мы торжественно взываем победную песнь: Аллилуиа.
  • Икос 10

Стена еси, ограждающая нас от всех бед и напастей, Крест Всечестный, цельбоносный источниче всех языков, осеняющихся святым твоим знамением во имя Отца и Сына и Святаго Духа, сего бо ради с веселием взываем ти: Радуйся, Честный Крест Христов, кровию Богочеловека обагренный; Радуйся, Честный Крест Христов, цветами райскими благоухающий. Радуйся, Честный Крест Христов, лучами веры нас озаряющий; Радуйся, Честный Крест Христов, лучами надежды нас подкрепляющий. Радуйся, Честный Крест Христов, лучами любви нас обогащающий; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  1. Кондак 11
  2. Пение похвальное приносим ти, Божественное, Животворящее Древо Креста Господня, верных осеняющее, неверных обличающее и всех нас ограждающее от всякаго врага и супостата, сего бо ради вопием песнь: Аллилуиа.
  3. Икос 11

Поющии твоя чудеса, Всесильный Крест Христов, мы с верою и благодарением преклоняем колена сердца нашего, со слезами лобызаем святые нози страдальца Иисуса, поклоняемся страстем Христовым и тако возопием: Радуйся, честное Древо, скипетр царей христианских непреложный; Радуйся, честное Древо, держава всей вселенной. Радуйся, честное Древо, основание благочестия; Радуйся, честное Древо, водам освящение. Радуйся, честное Древо, полям и садам плодоносие; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

  • Кондак 12
  • Благодать Твою всесильную, Господи, являет нам Древо треблаженное, той бо осеняет ум наш, вразумляет и научает пети непрестанно песнь победную: Аллилуиа.
  • Икос 12

На гору Голгофскую водружен бысть Крест Честный, и Ты, Создатель мира, вознесен бысть на нем яко в позор мирови, мы же, вернии, лобызаем пречистыя язвы Твоя, поклоняемся Честному Кресту Твоему, сице взывая: Радуйся, Честный Крест Христов, предназначенный Богом для таинства искупления; Радуйся, Честный Крест Христов, яко ты еси радостное знамение нашего спасения. Радуйся, Честный Крест Христов, знамение нашего освобождения; Радуйся, Честный Крест Христов, страстей наших умерщвление. Радуйся, Честный Крест Христов, совести нашей успокоение; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.

Кондак 13

О Пречестное, Божественное и Животворящее Древо Креста Господня! Чудодейственною твоею силою огради мя, грешнаго, осеняющаго с верою чело мое и перси моя и вся составы и уды моя святым твоим знамением во имя Отца и Сына и Святаго Духа, во славу Святыя Троицы, во Единице прославляемой, и благодарственно воспевающаго песнь победную: Аллилуиа. Аллилуиа. Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва Честному и Животворящему Кресту Господню

О дивный чудодейственною силою четвероконечный и трисоставный Крест Христов, у подножия твоего во прах распростертый, поклоняюся ти, честное Древо, отгоняющее от нас всякое демонское стреляние и освобождающее нас от всех бед, скорбей и напастей.

Ты бо еси Древо жизни, ты еси очищение воздуха, освящение святаго храма, ограждение нашего жилища, охранение одра моего, просвещение ума моего, сердца и всех моих чувств.

Твое святое знамение ограждает мя со дня моего рождения, просвещает мя со дня моего крещения, оно со мною и на мне во вся дни живота моего на суше и на водах, оно же сопровождать мя будет до могилы, осенит и прах мой, оно бо, святое знамение Чудодейственнаго Креста Господня, возвестит всей вселенней о часе всеобщаго воскресения мертвых и последняго Страшнаго и праведнаго Суда Божия.

О Кресте Всечестный! Осенением твоим вразуми, научи и благослови мя, недостойнаго, всегда несомненно верующаго в непобедимую силу твою, огради мя от всякаго врага и супостата, исцели вся недуги моя душевныя и телесныя.

Господи, Иисусе Христе Сыне Божий! Силою Честнаго и Животворящаго Креста Твоего помилуй и спаси мя, грешнаго. Аминь.

Тропарь, глас 1

Спаси, Господи, люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.

На главную

Акафист Честному и Животворящему Кресту Господню

О всеспаси́тельный Кре́сте и всечестны́й, тебе́ покланя́емся ве́рнии и велича́ем, ра́дующеся боже́ственному твоему́ воздви́жению: но я́ко побе́ды зна́мение и оружие непреобори́мое, огради́ и покры́й твое́ю благода́тию тебе́ вопию́щия:

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

И́кос 1

  • А́нгели с небесе́ неви́димо окружа́ют Крест живоно́сный в стра́се, и светопода́тельную благода́ть оби́льно подаю́ща ны́не ве́рным ви́дяще, ужаса́ются и стоя́т вопию́ще к нему́ сицева́я:
  • Ра́дуйся, Кре́сте, вселе́нныя храни́телю;
  • ра́дуйся, Це́ркве прославле́ние.
  • Ра́дуйся, исцеле́ния изоби́льно источа́яй;
  • ра́дуйся, преде́лы ми́ра просвеща́яй.
  • Ра́дуйся, дре́во живоблагоуха́нное и чуде́с сокро́вище;
  • ра́дуйся, пречу́дный благода́тей пода́телю.
  • Ра́дуйся, я́ко еси́ подно́жие боже́ственное;
  • ра́дуйся, я́ко положе́н был еси́ всем на поклоне́ние.
  • Ра́дуйся, ча́ше, некта́ра испо́лненная;
  • ра́дуйся, свети́льниче го́рния све́тлости.
  • Ра́дуйся, и́мже вся тварь благословля́ется;
  • ра́дуйся, и́мже поклоне́ние Творцу́ возсыла́ется.
  • Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 2

Ви́дящи Еле́на в себе́ жела́ние обрести́ Крест, глаго́лет царе́ви дерзнове́нно: всевожделе́нное души́ твое́й удо́бнейше моему́ тща́нию явля́ется: и́щущи у́бо держа́внейшее ти побе́ды зна́мение, я́ко глаго́леши, зову́: Аллилу́ия.

И́кос 2

  1. Ра́зум неразумева́емый пре́жде цари́ца разуме́вши, а́бие возопи́ к служи́телем: из боку́ земли́ извлещи́ вско́ре и пода́ти Крест потщи́теся, на него́же воззре́вши рече́ в стра́се, оба́че зову́щи си́це:
  2. Ра́дуйся, ра́дости и́стинныя зна́мение;
  3. ра́дуйся, кля́твы дре́вния искупле́ние.
  4. Ра́дуйся, сокро́вище, в земли́ за́вистию сокрыва́емое;
  5. ра́дуйся, явле́йся звезда́ми вообража́емый.
  6. Ра́дуйся, Кре́сте четверолучео́гненный и огнеобра́зный;
  7. ра́дуйся, ле́ствице высокоутвержде́нная, дре́вле предуви́денная.
  8. Ра́дуйся, а́нгелов тихообра́зное чу́до;
  9. ра́дуйся, де́монов многоплаче́вная я́зво.
  10. Ра́дуйся, кра́сное сло́ва сокро́вище;
  11. ра́дуйся, пла́мене пре́лести угаше́ние.
  12. Ра́дуйся, предста́телю неиму́щих;
  13. ра́дуйся, тве́рдый наста́вниче благотеку́щих.
  14. Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 3

Си́ла дре́ва кре́стнаго яви́ся тогда́ ко увере́нию и́стинному всех, и безгла́сную и ме́ртвую к животу́ возста́ви, и се бы́сть тогда́ стра́шное виде́ние всем име́ющим жа́ти спасе́ние, во е́же пе́ти си́це: Аллилу́ия.

И́кос 3

  • Иму́щи Еле́на ору́жие непобеди́мое, востече́ к сы́ну своему́, той же а́бие возра́довася премно́го, позна́в Крест пресла́вный, и в весе́лии душе́внем вопия́ше к нему́ сицева́я:
  • Ра́дуйся, Кре́сте, све́та прия́телище;
  • ра́дуйся, Кре́сте, жи́зни сокро́вище.
  • Ра́дуйся, дарова́ний духо́вных пода́телю;
  • ра́дуйся, морепла́вателем необурева́емое приста́нище.
  • Ра́дуйся, трапе́зо, я́ко же́ртву нося́щая Христа́;
  • ра́дуйся, розго́, грозд иму́щая, вино́ та́инственное источа́ющий.
  • Ра́дуйся, я́ко ски́птры царе́й охраня́еши;
  • ра́дуйся, я́ко главы́ змие́в сокруша́еши.
  • Ра́дуйся, све́тлое ве́ры зна́мение;
  • ра́дуйся, всего́ ми́ра избавле́ние.
  • Ра́дуйся, сме́ртным Бо́жие благослове́ние;
  • ра́дуйся, к Бо́гу о сме́ртных хода́тайство.
  • Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.
Читайте также:  Акафист михаилу архангелу: полный текст с ударениями, как читать, в чем помогает святой

Конда́к 4

Ре́вность вну́трь боже́ственную Еле́на прие́мши, взыска́ и обре́те со тща́нием в земли́ Крест сокрыва́емый, и яви́вшийся на небеси́ царе́ви, его́же возвы́си, и ви́девше лю́дие ве́рою реко́ша: Аллилу́ия.

И́кос 4

  1. Солнцезра́чен яви́ся Крест в ми́ре, и вси просвеще́ния испо́лньшеся и прите́кше я́ко ко звезде́, зрят сего́, я́коже до́брых вину́, рука́ма освяще́нныма воздви́жена, его́же пою́ще ре́ша:
  2. Ра́дуйся, заре́ мы́сленнаго со́лнца;
  3. ра́дуйся, исто́чниче неистощи́маго ми́ра.

  4. Ра́дуйся, Ада́ма и Е́вы воззва́ние;
  5. ра́дуйся, князе́й а́довых умерщвле́ние.
  6. Ра́дуйся, я́ко воздвиза́емый ны́не нас совоздвиза́еши;
  7. ра́дуйся, я́ко покланя́емый ду́ши на́ша освяща́еши.

  8. Ра́дуйся, апо́столов ми́ру пропове́данная сла́во;
  9. ра́дуйся, страстоте́рпцев благода́тнейшая кре́посте.
  10. Ра́дуйся, Кре́сте, неве́рных обличе́ние;
  11. ра́дуйся, ве́рных челове́ков похвало́.

  12. Ра́дуйся, и́мже низве́ржеся ад;
  13. ра́дуйся, и́мже возсия́ благода́ть.
  14. Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 5

Богодарова́нное дре́во уви́девше, вси да прибе́гнем ны́не к покро́ву его́, держа́ще сие́ я́ко ору́жие, обрати́м в бе́гство полки́ враго́в, и косну́вшеся устна́ми подно́жия Неприкоснове́ннаго, воззове́м Ему́: Аллилу́ия.

И́кос 5

  • Ви́де све́т с небесе́ Константи́н Вели́кий, показу́ющий Креста́ зна́мение звезда́ми, и́мже и побежда́я враго́в мно́жество, потща́ся Дре́во яви́ти и возопи́ти к нему́ сицева́я:
  • Ра́дуйся, неизрече́ннаго сове́та исполне́ние;
  • ра́дуйся, рог люде́й благочести́вых.
  • Ра́дуйся, полки́ враго́в в бе́гство обраща́яй;
  • ра́дуйся, де́моны я́ко пла́мя сожига́яй.
  • Ра́дуйся, небе́сный ски́птре ве́рнаго царя́;
  • ра́дуйся, непобеди́мая побе́до христолюби́ваго во́инства.
  • Ра́дуйся, горды́ню вра́жию ниспроверга́яй;
  • ра́дуйся, о душа́х челове́ческих попече́ние прилага́яй.
  • Ра́дуйся, от мно́гих зол защище́ние;
  • ра́дуйся, вели́ких благ награжде́ние.
  • Ра́дуйся, и́мже христоно́сцы взыгра́ют;
  • ра́дуйся, и́мже распина́телие рыда́ют.
  • Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 6

Ле́ствица, до небе́с досяза́ющая, Крест Госпо́день бысть, вся возводя́ от земли́ к высоте́ небе́сней, с ли́ки а́нгельскими сообита́ти всегда́, оста́вльшия ны́не су́щая я́ко не су́щая, и ве́дущия пе́ти: Аллилу́ия.

И́кос 6

  1. Возсия́в свет всем, Спа́се, су́щим во а́де, просвети́л еси́ до́лу лежа́щия: вра́тницы же а́довы, зари́ не терпя́ще твоея́, я́ко ме́ртви падо́ша. изба́вльшиися же сих, ны́не зря́ще Крест вопию́т:
  2. Ра́дуйся, уме́рших воскресе́ние;
  3. ра́дуйся, пла́чущих утеше́ние.

  4. Ра́дуйся, а́довых храни́лищ истоще́ние;
  5. ра́дуйся, ра́йския сла́дости вкуше́ние.
  6. Ра́дуйся, же́зле, во́инство еги́петское потопи́вый;
  7. ра́дуйся, па́ки изра́ильския лю́ди напои́вый.

  8. Ра́дуйся, одушевле́нное дре́во, разбо́йника спасе́ние;
  9. ра́дуйся, ши́пок благово́нный, благочести́вых благоуха́ние.
  10. Ра́дуйся, пи́ще а́лчущих духо́вно;
  11. ра́дуйся, печа́те, ю́же прия́ша челове́цы.
  12. Ра́дуйся, Кре́сте, та́инств отверзе́ние.

  13. ра́дуйся, источа́яй боже́ственныя струи́.
  14. Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 7

Хотя́щу Моисе́ови изба́вити лю́ди многострада́льныя от гони́теля, дан был еси́ ему́ я́ко жезл, но позна́лся от него́ я́коже Бо́жие зна́мение, сего́ ра́ди изумле́н бысть той могу́ществом Креста́ Госпо́дня и возопи́: Аллилу́ия.

И́кос 7

  • Зако́н да́вый иногда́ богови́дцу на Сина́и, пригвожде́н бысть во́лею ко Кресту́ за лю́ди беззако́нныя, и упраздни́ зако́на кля́тву дре́внюю, да вси мы, ви́дяще ны́не Креста́ си́лу, воззове́м ему́:
  • Ра́дуйся, па́дших челове́ков воста́ние;
  • ра́дуйся, ми́ру сему́ покланя́ющихся паде́ние.
  • Ра́дуйся, воскресе́ния Христо́ва прославле́ние;
  • ра́дуйся, мона́шествующих боже́ственное услажде́ние.
  • Ра́дуйся, дре́во благосенноли́ственное, и́мже покрыва́ются ве́рнии;
  • ра́дуйся, дре́во, проро́ки глаго́ланное, на земли́ насажде́нное.
  • Ра́дуйся, ца́рствию на враги́ поможе́ние;
  • ра́дуйся, христоимени́тому жи́тельству держа́вное предста́тельство.
  • Ра́дуйся, Судии́ Пра́веднаго явле́ние;
  • ра́дуйся, челове́ков согреша́ющих осужде́ние.
  • Ра́дуйся, Кре́сте, сиро́т засту́пниче;
  • ра́дуйся, Кре́сте, ни́щих богати́телю.
  • Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 8

Стра́нное чу́до ви́девше, стра́нное житие́ поживе́м, ум на не́бо возвыша́юще: сего́ бо ра́ди на Кресте́ Христо́с пригвозди́ся и пло́тию пострада́, хотя́ привлещи́ к высоте́ Ему́ вопию́щия: Аллилу́ия.

И́кос 8

  1. Весь прии́де с высоты́, Бог сый, еди́ное предве́чное Сло́во, и рожде́йся от Де́вы Ма́тере, и явле́йся ми́рови смире́н Челове́к, Крест восприе́мый, оживи́ ему́ вопию́щия:
  2. Ра́дуйся, Кре́сте, ору́жие ми́ра;
  3. ра́дуйся, путеше́ствующим огражде́ние.

  4. Ра́дуйся, спаса́ющимся прему́дрость и утвержде́ние;
  5. ра́дуйся, погиба́ющим безу́мие и сокруше́ние.
  6. Ра́дуйся, благопло́дное, безсме́ртное и живоно́сное произрасте́ние;
  7. ра́дуйся, цве́те, процве́тший на́ше спасе́ние.

  8. Ра́дуйся, я́ко су́щая на земли́ с го́рними соединя́еши;
  9. ра́дуйся, я́ко сердца́ до́льних просвеща́еши.
  10. Ра́дуйся, и́мже тле́ние изгна́ся;
  11. ра́дуйся, и́мже печа́ль исчезе́.

  12. Ра́дуйся, неизмери́мое блаже́нство до́брых;
  13. ра́дуйся, многоиме́нная сла́во ве́рных.
  14. Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 9

Паде́ де́монов всескве́рный полк, и род распина́телей устыде́ся, ви́дяще ны́не Крест от всех с любо́вию покланя́емый, при́сно же источа́ющий исцеле́ния вопию́щим: Аллилу́ия.

И́кос 9

  • Пото́цы преста́ша помышле́ний злосла́вных, распе́ншуся ти, Христе́, на дре́ве: недоумева́ют бо, е́же ка́ко и Крест претерпе́л еси́, и тле́ния избежа́л еси́. мы же воскресе́ние сла́вяще возопии́м:
  • Ра́дуйся, прему́дрости Бо́жия высото́;
  • ра́дуйся, промышле́ния его́ глубино́.
  • Ра́дуйся, безу́мным суесло́вцем неве́домый;
  • ра́дуйся, неразу́мных прорица́телей погубле́ние.
  • Ра́дуйся, я́ко воскресе́ние Христо́во явля́еши;
  • ра́дуйся, я́ко страда́ния Его́ обновля́еши.
  • Ра́дуйся, преступле́ние первозда́нных разреши́вый;
  • ра́дуйся, рая́ вхо́ды отве́рзый.
  • Ра́дуйся, Кре́сте, все́ми почита́емый;
  • ра́дуйся, язы́ком неве́рным сопроти́вниче.
  • Ра́дуйся, Кре́сте, неду́гующим врачу́;
  • ра́дуйся, при́сный вопию́щим помо́щниче.
  • Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 10

Спасти́ хотя́ мир, и́же ми́ра Украси́тель, сни́де к нему́ неизрече́нно, и Крест претерпе́, Бог сый: нас ра́ди вся я́же по нам прие́млет, те́мже и избавле́й нас, слы́шит от всех: Аллилу́ия.

И́кос 10

  1. Сте́ну неруши́мую боже́ственную вселе́нней почита́ем тя, живоно́сный Кре́сте, зане́ соде́лавый тя Творе́ц не́ба и земли́ ру́це на тебе́ распростре́, о стра́ннаго слы́шания! научи́в всех возглаша́ти:
  2. Ра́дуйся, основа́ние благоче́стия;
  3. ра́дуйся, побе́до насле́дствующих.

  4. Ра́дуйся, мы́сленнаго Амали́ка прогоня́яй;
  5. ра́дуйся, рука́ма Иа́ковлевыма прообразова́нный.
  6. Ра́дуйся, ты бо возобрази́л еси́ древне́йшия се́ни;
  7. ра́дуйся, ты бо испо́лнил еси́ пророкоглаго́ланныя гла́сы.

  8. Ра́дуйся, Спаси́теля всех носи́вый;
  9. ра́дуйся, губи́теля душ упраздни́вый.
  10. Ра́дуйся, и́мже со а́нгелы соедини́хомся;
  11. ра́дуйся, его́же ра́ди све́том озари́хомся.

  12. Ра́дуйся, я́ко почита́юще покланя́емся тебе́;
  13. ра́дуйся, я́ко восклица́юще взыва́ем к тебе́:
  14. Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 11

Пе́ние вся́кое умаля́ется, после́довати хотя́щее изоби́лию мно́гому чуде́с твои́х: и́бо похва́л мно́жество а́ще принесе́м ти, о Кре́сте честны́й, ничто́же соверша́ем досто́йно, я́же дал еси́ нам: но у́бо возопии́м Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 11

  • Светопода́тельную зарю́ су́щим во тьме́ да́рует Крест живодарова́тельный сей: невеще́ственный бо прия́т свет, и к ра́зуму боже́ственному наставля́ет вся, возвыша́ет же, ны́не возвыша́емь, ум наш воспева́ти сия́:
  • Ра́дуйся, свети́ло, су́щим во тьме сия́ющее;
  • ра́дуйся, звездо́, мир озаря́ющая.
  • Ра́дуйся, мо́лние, христоуби́йцы ослепля́ющая;
  • ра́дуйся, гро́ме, неве́рныя ужаса́яй.
  • Ра́дуйся, я́ко ли́ки правосла́вных украси́л еси́;
  • ра́дуйся, я́ко тре́бища и́дольская сокруши́л еси́.
  • Ра́дуйся, его́же о́браз с небесе́ яви́ся;
  • ра́дуйся, его́же благода́тию лука́вство прогна́ся.
  • Ра́дуйся, умерщвле́ние пло́ти зна́менуяй;
  • ра́дуйся, воста́ние страсте́й убива́яй.
  • Ра́дуйся, на не́мже Христо́с распя́ся;
  • ра́дуйся, и́мже весь мир спасе́ся.
  • Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 12

Благода́ть дарова́ти челове́ком восхоте́в, Христо́с ру́це на Кресте́ распростре́, призыва́яй вся язы́ки, и да́рует Ца́рство Небе́сное всем пою́щим ему́ песнь досто́йно, и с ве́рою вопию́щим: Аллилу́ия.

И́кос 12

  1. Пою́ще песнь сию́, Крест восхваля́ем с любо́вию, я́ко дре́во Госпо́дне одушевле́нное: на нем бо распе́нся пло́тию Влады́чествуяй го́рними си́лами, освяти́ ны, просла́ви и научи́ вопи́ти тому́ сицева́я:
  2. Ра́дуйся, Кре́сте, мы́сленный мечу́;
  3. ра́дуйся, святы́х свято́е созерца́ние.

  4. Ра́дуйся, проро́ков и пра́ведных предвозвеще́ние;
  5. ра́дуйся, Христо́во светоно́сное во́инствование.
  6. Ра́дуйся, добро́то и ве́нче царе́й благочести́вых;
  7. ра́дуйся, держа́во и кре́посте иере́ев благогове́йных.

  8. Ра́дуйся, и́стины украше́ние благосла́внейшее;
  9. ра́дуйся, спасе́ния приста́нище благоприя́тнейшее.
  10. Ра́дуйся, всех све́тлое удобре́ние;
  11. ра́дуйся, сыно́в неве́рных прогна́ние.
  12. Ра́дуйся, све́та непоро́чнаго свети́льниче;
  13. ра́дуйся, души́ моея́ ра́дование.

  14. Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 13

О всепе́тое Дре́во, носи́вшее всех святы́х святе́йшее Сло́во! Си́лою на тебе́ Распя́таго от вся́кия изба́ви напа́сти всех, и ве́чныя изми́ му́ки Тому́ вопию́щия: Аллилу́ия.

Сей конда́к глаго́лется три́жды. И па́ки чте́тся 1-й и́кос и 1-й конда́к.

Моли́тва

Да воскре́снет Бог, и расточа́тся врази́ Его́, и да бежа́т от лица́ Его́ ненави́дящии Его́.

Я́ко исчеза́ет дым, да исче́знут; я́ко та́ет воск от лица́ огня́, та́ко да поги́бнут бе́си от лица́ лю́бящих Бо́га, и зна́менующихся кре́стным зна́мением, и в весе́лии глаго́лющих: ра́дуйся, пречестны́й и животворя́щий Кре́сте Госпо́день, прогоня́яй бе́сы си́лою на тебе́ пропя́таго Го́спода на́шего Иису́са Христа́, во ад сше́дшаго и попра́вшаго си́лу диа́волю, и дарова́вшаго нам тебе́, Крест Свой честны́й, на прогна́ние вся́каго супоста́та. О пречестны́й и животворя́щий Кре́сте Госпо́день, помога́й ми со свято́ю Госпоже́ю Де́вою Богоро́дицею, и со все́ми святы́ми во ве́ки. Ами́нь.

Оставьте комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector