Никита столпник переславский: житие чудотворца и в чем помогает святой, молитвы

Этот святой стал примером покаяния для всех православных христиан. Он из порочной жизни смог обратиться к Богу и стать великим подвижником. Святой прославился особым подвигом – несения вериг и пребыванием в молитве на столпе.

Жизнь Никиты до обращения к Богу

Никита Столпник Переславский: житие чудотворца и в чем помогает святой, молитвы

Никита жил в двенадцатом веке в Переяславле-Залесском. Он в юности женился и стал очень богатым благодаря своему роду деятельности. Никита был, как бы сейчас сказали, начальником налоговой службы. По его приказу собирались подати и налоги с населения. Он был грешен, пользуясь служебным положением, и собрал себе, таким образом, неправедное богатство.

Его не любили люди, по причине его безжалостного характера. Он со многими был во вражде, может быть, даже распускал руки. Когда князь отдал повеление – повысить сумму налогов, по причине строительства каменного храма, Никита еще суровее стал собирать налоги и подати с несчастных жителей. Имя его наводило ужас на местное население.

Однажды Никита случайно зашел в храм, где как раз в это
время читались слова Исайи пророка: «измыйтеся и чисти будете…избавите
обидимого…». Он был потрясен этими словами, они словно дошли до его сердца.
Безжалостный воевода вдруг почувствовал всю тяжесть своих грехов, до него
дошло, скольких людей он обидел.

Когда он пришел домой, то решил развеять тоску, позвав
друзей на пир. Жене же велел приготовить богатое угощение. Когда она стала
варить мясо, Никита подошел к котлу и вдруг увидел в нем человеческие кости,
конечности, головы. В ужасе он бежал из дома.

Покаяние Никиты

В глубоком чувстве осознания своих преступлений, благодаря явлению ему чуда Свыше, он прибежал в монастырь. Игумен и братья испугались, увидев, какой гость к ним пожаловал.

Ведь одно его имя наводило ужас на всю округу. Но, увидев, что Никита кается, они перестали бояться. Игумен решил проверить, насколько сильно его намерение.

И дал ему послушание – стоять при входе в монастырь и каяться прилюдно в своих грехах в течение трех суток.

Но когда один монах пошел в лес за грибами, то увидел там на болоте человека, раздетого по пояс и покрытого стаями мошек. От их укусов тело подвижника было все распухшее и в крови. От страха монах чуть не выронил корзинку. В подвижнике он узнал того самого Никиту.

В ужасе он прибежал в монастырь и поведал обо всем игумену.
Тот отправился сам на болото и спросил у Никиты, зачем он это делает. Тот
ответил, что такова сила его покаяния, и просил простить его и принять в число
братии.

Тогда у игумена не оставалось сомнений насчет истинности
намерения Никиты. Он привел его в монастырь и постриг в монашество.

Подвиги святого Никиты Столпника

С тех пор кающийся грешник начал вести суровую подвижническую жизнь. Он по благословлению духовника выкопал себе колодец, который превратился в его столп. Днем и ночью стоял подвижник в нем и творил молитву. В столпе было так тесно, что ему не то чтобы нельзя было сесть или лечь, но даже и повернуться.

Никита Столпник Переславский: житие чудотворца и в чем помогает святой, молитвы

Кроме того он изготовил себе тяжелые железные вериги. Одни
он носил на голое тело, а другие — поверх одежды.

Слух о подвижнике — раскаявшемся грешнике начал распространяться по всей Руси. К нему начали приходить люди и получать исцеление от болезней. Даже князь Михаил Черниговский, который тяжело заболел, решил отправиться к подвижнику. Как только он дотронулся до святого железа, то сразу получил исцеление от недуга.

Никита предсказывал свою насильственную кончину, говоря: «кто возьмет меч, от меча и погибнет». Так и произошло. Однажды знакомые миряне пошли к нему за благословением, но диавол смутил их.

Они приняли его вериги, светившиеся при лунном свете, за серебряные. Решив его ограбить, они убили святого, сняли вериги и убежали. Но каково было их отчаяние, когда они узнали, что вериги – простые, железные.

Убийцы бросили вериги в Волгу и убежали. Один старец заметил
чудо – по реке плыли тяжелые железные вериги и не тонули, словно они были
деревянные. Так Господь прославил святого.

Тело святого Никиты Столпника нашли монахи и похоронили с честью в монастыре. Сразу после его кончины от мощей стали происходить чудеса исцеления. Одного диакона прикосновение к веригам исцелило от сумасшествия. Тогда братия решила открыть мощи, но они по велению святого сами ушли под землю.

Прославление святого

Мощи преподробного Никиты Столпника были обретены в 2000 году. Они хранятся в монастыре в Переяславле-Залесском. В годы Советской власти монастырь был заброшен, в 90-е годы началось его восстановление. Появились первые насельники. Сейчас множество паломников спешит в монастырь, чтобы приложиться к столпу, мощам и веригам святого.

Дни памяти святого преподобного Никиты Столпника:

Святой помогает при различных болезнях, заболеваниях суставов, бесновании, сумасшествии. Также ему молятся, когда больной долго страдает, чтобы Господь забрал его к Себе и прекратил мучения.

прот. Александр Бойко о преподобном Никите Столпнике

Преподобный Никита Столпник, Переяславский

Никита Столпник Переславский: житие чудотворца и в чем помогает святой, молитвы

Кондак 1

Взбранный чудотворче и великий Христов угодниче! Восхваляем тя с любовию, чада твоя, тепла предстателя к Богу тебе стяжавше. Ты же моли прославившаго тя Господа от всяких нам бед свободитися, зовущим: радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Икос 1

  • Ангелов подобника и бесов противоборца провидя тя всея твари Зиждитель словесы пророческими: измыйтеся и чисти будите, на покаяние огласив тя, яко втораго Павла, человеколюбно к себе призва, нас же научи ублажати тебе сице:
  • Радуйся, сосуде избранный, свыше Богом предуведанный; радуйся, в храм Духа Всесвятаго предуставленный.
  • Радуйся, сподобивыйся Божественнаго призвания; радуйся, удостоивыйся от Господа оправдания.
  • Радуйся, благодать Божию, умягчающую сердце твое, получивый; радуйся, очистительнаго покаяния токи слез источивый.
  • Радуйся, веру в призвавшаго тя Господа несумненну восприявый; радуйся, всего себе водительству Божию предавый.
  • Радуйся, супружницу и клевретов твоих Господа ради оставивый; радуйся, невозвратное твое шествие к снисканию спасения направивый.
  • Радуйся, Царствия Небеснаго стяжателю; радуйся, о всех к тебе притекающих теплый ко Господу предстателю.
  • Радуйся, Никите преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 2

Видя супружницу твою, дивящуюся пременению снедных мяс якобы в человеческия члены и недоумевающую о неисповедимых судьбах Божиих, свыше озарен, исповедал еси, яко Господь на покаяние тя призывает, и абие познал еси спасающему тя Богу пети: Аллилуиа.

Икос 2

  1. Разум недоразумеваемый, в дивном призвании твоем проявленный разумети ища, преподобне отче Никито, помышлял еси, како о Господе возмощи мир и диавола посрамити, к лавре святаго великомученика Никиты абие потекл еси, идеже и ангельский образ на ся восприим, добль воин Христов показался еси.

    Мы же, Господа спасшаго тя прославляюще, радостно вопием ти:

  2. Радуйся, яко мытарь, ко Господу о помиловании вопиявый; радуйся, яко заблудший сын, Отца Небеснаго взыскавый.
  3. Радуйся, яко хананея, от Христа не отступавый; радуйся, яко блудница, о гресех рыдавый.

  4. Радуйся, яко Езекия, умильно моливыйся; радуйся, яко Манассия, в покаянии смиривыйся.
  5. Радуйся, яко Иов, искушения крепко терпевый; радуйся, яко Даниил, премудрость Божию разумети вожделевый.
  6. Радуйся, Давидово раскаяние явивый; радуйся, Петровы слезы источивый.

  7. Радуйся, путь истинный к животу вечному обретый; радуйся, яко крин, любовию Божественною процветый.
  8. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 3

Сила Вышняго осени тя, преподобне отче Никито, егда в начале не был еси удостоен приятия в лавру великомученика Никиты, и трехдневным твоим пред враты оныя приседением и всенародным грехов твоих исповеданием победителя на диавола тя яви, научая нас дающему крепость людем Своим Богу пети: Аллилуиа.

Икос 3

  • Имеяй благоприятное стремление во святей лавре великомученика Никиты водворитися, но от сея быв отреваем, в тинное блато наг поверглся еси на терзание мшицем и гадом. Мы же толико крепкому твоему терпению дивящеся, вопием ти:
  • Радуйся, миру единожды навсегда умерый; радуйся, нераскаянно вся красная мира сего презревый.
  • Радуйся, тщеславныя помыслы смиривый; радуйся, мысль в Бозе утвердивый.
  • Радуйся, сребролюбие изсушивый; радуйся, сластолюбие умертвивый.
  • Радуйся, всякий гнев и избыток злобы отложивый; радуйся, смиренномудрие возлюбивый.
  • Радуйся, душу твою по слову Христа возненавидевый; радуйся, делы благими Велиара преобидевый.
  • Радуйся, плоть со страстьми и похотьми распный; радуйся, по обращении твоем не себе, но единому Богу живый.
  • Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 4

Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, святыя лавры игумен смятеся, зря тебе, грехолюбива бывша, на подвиги иночествующих толико бодренно дерзающа, в месте тесне тя затвори во испытание благаго твоего произволения; ты же на диавола, яко Давид на Голиафа, единоборствовати радостно с каменем веры потекл еси, поя Господу Сил: Аллилуиа.

Икос 4

  1. Слышав сказания житий древних подвижников, преподобне, како от Господа наставляеми и укрепляеми, труды ко трудом прилагаху, тем подражати возревновал еси, и тяжкия вериги, по благословению игумена, на ся возложив, день и нощь в молитвах пребывал еси.

    Мы же, дивное твое подвижничество прославляя, зовем ти таковая:

  2. Радуйся, житием отцев пустынных плененный; радуйся, любовию Божественною распаленный.
  3. Радуйся, произвольное узничество возлюбивый; радуйся, во умерщвление плоти железа на себе возложивый.

  4. Радуйся, в подвизех неутомимый; радуйся, во благочестии неохладимый.
  5. Радуйся, во плоти безплотных Ангелов сожителю; радуйся, своего произволения воли Божией покорителю.
  6. Радуйся, исправлении твоими безплотных удививый; радуйся, равноангельнаго жития образ истинный нам явивый.

  7. Радуйся, в собеседование с Богом выну углубленный; радуйся, благодатию Божиею преобогащенный.
  8. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 5

Богопесненную Псалтирь к достижении Небеснаго Отечества, яко светильник, во уме твоем выну содержа, тою прославлял еси Небеснаго Отца, воспевая: Аллилуиа.

Икос 5

  • Видевше ближнии и дальнии, еже по Бозе житие твое, преподобне, чудному твоих нравов изменению удивляхуся, добродетели же и подвиги твоя прославляху, с ними же и мы сице вопием ти:
  • Радуйся, яко в старости крепость мужескую показал еси; радуйся, яко обет иночества делами оправдал еси.
  • Радуйся, в многострастней плоти подвизавыйся, яко безплотный; радуйся, благими помыслы и делы многоплодный.
  • Радуйся, твоими подвиги от обленения нас возставляяй; радуйся, твоею жизнию путь ко спасению всем изъявляяй.
  • Радуйся, любовь велию к Богу показавый; радуйся, многообразне помощь Божию испытавый.
  • Радуйся, Божией любви к кающимся зерцало; радуйся, подвизающимся на диавола крепкое забрало.
  • Радуйся, выну о нас с молитвою Богу предстоящий; радуйся, и поднесь обитель твою нерушиму хранящий.
  • Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 6

Проповедают тяжкия твоя вериги, смиренномудре Никито, труды и болезни, Бога ради тобою подъятыя, ихже ради дивно прослави тя Господь, обильныя исцелений струи тобою источая нам, да выну поем Ему: Аллилуиа.

Икос 6

  1. Возсиявшая в сокрушеннем сердце твоем благодать Всесвятаго Духа провидца будущих и скораго наветуемым от бесов свободителя показа тя, преподобне, научая всех вопити тебе сице:
  2. Радуйся, предняя, яко настоящая прорекавый; радуйся, дальная, яко близ сущая прозиравый.

  3. Радуйся, яко князю Михаилу вину разслабления его телеснаго объяснил еси; радуйся, яко мученическую кончину ему и болярину его быти предвестил еси.
  4. Радуйся, со пророки прославленный; радуйся, чудотворцем сопричисленный.

  5. Радуйся, гордыни диаволей низложителю; радуйся, бесов прогонителю.
  6. Радуйся, силу вражию поправый; радуйся, в силе Божией преспевавый.
  7. Радуйся, яко Царствие Божие внутрь себе стяжал еси; радуйся, яко Христа навеки в тебе жити восприял еси.

  8. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 7

Хотящу диаволу явлением своим во образе дракона устрашити тя, стояща на молитве, оружием креста поражение бесконечное нанесл еси, победителю Богу воспевая: Аллилуиа.

Икос 7

  • Новую тварь показа тя Зиждитель, от миролюбия к толикому боголюбию сердце твое обратив, преподобне отче, яко ты на столп, аки Илия на огненную колесницу, возшед, бдение, пост и молитву, аки кони быстротечныя от земли к небеси стяжал еси, и тако ко Христу представ, выну ходатайствуеши о нас, вопиющих тебе:
  • Радуйся, яко еже по Бозе истинное житие познал еси; радуйся, яко тое ищущим делами показал еси.
  • Радуйся, велемудров века сего обуивый; радуйся, истинную мудрость в смиренномудрии быти явивый.
  • Радуйся, иго Христа восприявый: радуйся, благость онаго житием оправдавый.
  • Радуйся, язвы Господа Иисуса любезне на теле твоем понесый; радуйся, всего себе в жертву Господеви принесый.
  • Радуйся, земный странниче; радуйся, Божий избранниче.
  • Радуйся, монахов наставнице; радуйся, Богоприятный о нас молитвенниче.
  • Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 8

Странное и преславное чудо видится всем, притекающим к тебе, отче Никито, яко и вода от изрытых тобою кладенцев, черплемая с верою, телесныя и душевныя недуги исцеляет, научая чудодеющему Богу пети: Аллилуиа.

Икос 8

  1. Весь от Всесвятаго Бога облагодатствован еси, преподобне отче, яко духом Престолу Божию предстоиши, телом же в недре земли почивая, от гроба твоего подаеши цельбы.

    Сего ради и взываем ти таковая:

  2. Радуйся, верный рабе Владыки Всеблагаго; радуйся, храме преукрашенный Духа Всесвятаго.
  3. Радуйся, Царя Небеснаго предстоятелю; радуйся, скорый прошений подателю.

  4. Радуйся, источниче исцелений; радуйся, сокровищнице чудотворений.
  5. Радуйся, видимыми чудесы невидимую благодать, в тебе сущую, являяй; радуйся, верных души знаменьми в вере утверждаяй.

  6. Радуйся, чадам Церкве лучезарный светильниче; радуйся, дивный Христов угодниче.
  7. Радуйся, увенчанный подвижниче; радуйся, Богу присный любимиче.
  8. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 9

Всякое естество ангельское удивися великому свыше тебе дарованию, преподобне Никито, яко и древяный посох твой, страждущему телесным разслаблением Черниговскому князю Михаилу посланный от тебе и в руку им приятый, абие исцеление тому дарова и научи его пети чудодеющему тобою Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии многовещаниии недоумеют по достоянию восхвалити тя, достославно отче, яко паче естества силу вражию преславно низлагаеши.

Еще бо в телеси пребывая, беса, шествовавшу к тебе князю Михаилу явльшася во образе инока и благое княже предприятие воспящавша, видимо к столпу твоему именем Христа пригвоздил еси, и поднесь туюжде власть на бесы являеши, разрушая злокозненныя действа их на человеков. Сего ради и зовем ти сице:

  • Радуйся, лжи диаволей обличителю; радуйся, прелести бесовския посрамителю.
  • Радуйся, власть на духи нечистыя приявый; радуйся, туюжде и по смерти удержавый.
  • Радуйся, яко демони и гроба твоего трепещут; радуйся, яко на них и вериги твоя стрелы палящия мещут.
  • Радуйся, яко бесныя во обитель твою точию нуждею привлачаеми бывают; радуйся, яко они здравии и смыслящии тую оставляют.
  • Радуйся, яко демони зде и не хотяще себе открывают; радуйся, яко тобою гоними, из одержимых ими скоро убегают.
  • Радуйся, реко исцелений быстротечная; радуйся, стражо обители вечная.
  • Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, богомудре отче, в кротости и смиренномудрии Христове выну поучался и дивно преуспел еси. Темже и рабом твоим, хотящим нуждно изъяти душу твою, ничтоже пререкл, ниже возопил еси; но, яко агнец незлобивый, главу подклонив, смерть от тех приял еси, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 10

  1. Стена еси всем, воспевающим тя и притекающим с верою к заступлению твоему, Никито столпниче.

    Темже и нам, к тебе прибегающим, буди столп непоколебим, от всяких нас бед и напастей выну застеняя и ограждая, за еже и поем тебе таковая:

  2. Радуйся, пристанище обуреваемых; радуйся, помоще озлобляемых.

  3. Радуйся, скорбных утешителю; радуйся, немощных укрепителю.
  4. Радуйся, грешных Бога умилостивляяй; радуйся, благих в добре утверждаяй.
  5. Радуйся, кающихся своим примером ободряяй; радуйся, о спасении подвизающимся спобораяй.

  6. Радуйся, мятущихся помыслами умирителю; радуйся, вражиих наветов отразителю.
  7. Радуйся, наших царей державо и похвало; радуйся, града Переславля утверждение и красото.
  8. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 11

Пение благодарственное Господу приносят вси, приемлющии, видящии и слышащии многочисленная чудеса, от тяжких вериг и гроба твоего бывающая силою Божиею, юже ты выну на небесех прославляеши, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 11

  • Светозарное светило, на тверди церковней возсиявшее, преподобне отче Никито, показаша тя три огневидныя столпы, явльшияся над поверженными от убийц твоих и яко древо в водах волжских плававшими твоими веригами, яже и положити зде на гробе твоем, яко почесть трудов твоих, в нощнем видении повелел еси. Чесо ради твое водворение во светлостех святых быти уразумевше, тя воспеваем:
  • Радуйся, жителю Божественнаго селения; радуйся, достигший вечнаго упокоения.
  • Радуйся, благ неизреченных наслаждающийся; радуйся, лицезрения Божия насыщающийся.
  • Радуйся, со Ангелы присно ликующий; радуйся, Трисвятую песнь немолчно поющий.
  • Радуйся, с преподобными ублажаемый; радуйся, с мучениками увенчаваемый.
  • Радуйся, радостию вечною преисполняемый; радуйся, любовию Божественною преуслаждаемый.
  • Радуйся, яко тобою Вышний на небеси и на земли славится; радуйся, яко и ты сего ради Вышним на небеси и на земли прославился еси.
  • Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 12

Благодать чудес твоих, преподобне отче Никито, в сердце первосвятителя Фотия велие ко отысканию многоцелебных мощей твоих желание возжже.

Ты же, богомудре, аще и попустил еси откопати и видети нетленное и чудесы благоухающее тело твое; обаче якоже и прежде человеческия славы убегавший, всех из храма, аки бурею, изринув, паки себе в землю скрыл еси.

Чесо ради дивному во святых Своих Богу Иаковлю воспеваем: Аллилуиа.

Икос 12

  1. Поюще преславно действующаго тобою чудеса Царя Небеснаго, тя, отче достославне, восхваляем, аще и недостойными устами, обаче усердно ублажая тя сице:
  2. Радуйся, честное Пресвятыя Троицы носило и похваление; радуйся, святыни Духа чистое и непорочное селение.

  3. Радуйся, чудес пучино, Богом излиянная: радуйся, мироварнице, на вся недуги врачеваниями преизобильная.
  4. Радуйся, образе агнцем и пастырем; радуйся, преукрашенный всяким Божественным дарованием.

  5. Радуйся, правило веры и образе кротости духовныя; радуйся, зрителю красоты Божественныя неизреченныя.
  6. Радуйся, мира Христова благоухание; радуйся, многоцветный крине райскаго прозябения.

  7. Радуйся, яко Ангели о твоих исправлениих радуются; радуйся, яко мнози человецы по твоему примеру и предстательству спасаются.
  8. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 13

О, преславный чудотворче и великий Христов угодниче, Никите преподобномучениче! Нынешнее наше хвалебное приношение прием, не остави присно ходатайствовать о нас у Отца Небеснаго, да в житии сем сетей вражиих и прелести бесовския избывше, воздушных мытарств и геенны вси избегнем, и всельшеся в горний Иерусалим, сподобимся с тобою пети Всеблагому Богу нашему вечно немолчное: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1) 

Молитва преподобному Никите Столпнику, Переславскому чудотворцу

О, всечестная главо, преподобне отче преблаженне, Никито преподобномучениче! Не забуди нищих твоих до конца, но поминай нас всегда во святых своих и благоприятных молитвах к Богу и не забуди присещати чад своих.

Моли за ны, отче благий и избранниче Христов, яко имеяй дерзновение к Небесному Царю, и не премолчи за ны ко Господу, и не презри нас, верою и любовию чтущих тя. Поминай нас, недостойных, у Престола Вседержителева и не престай моляся за нас ко Христу Богу: тебе бо дана бысть благодать молитися за ны.

Не мним бо тя мертва суща, аще бо и телом преставился еси от нас, но и по смерти убо жив пребываеши. Не отступай от нас духом, сохраняя и соблюдая нас от стрел вражиих и всякия прелести бесовския, заступниче и молитвенниче наш добрый.

Аще бо и мощей твоих рака пред очима нашима видима есть всегда, но святая твоя душа со ангельскими воинствы, со безплотными лики, с небесными силами у Престола Вседержителя Бога достойно веселится.

Ведуще убо тя воистинну и по смерти жива суща, тебе припадаем, и тебе молимся, и милися деем, еже молитися о нас Всесильному Богу о пользе душ наших, и испроси нам время на покаяние и невозбранно прейти от земли на Небо, и горьких мытарств, и воздушных князей, и вечныя муки избавится нам, и Небесному Царствию наследником быти со всеми праведными, от века угодившими Ему, Господу нашему Иисусу Христу. Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Безначальным Его Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Святой дня. Прп. Никита Переславский / Православие.Ru

Память 24 мая / 6 июня

Преподобный Никита, столпник Переславский

Святой Никита в молодости служил сборщиком податей и налогов у князя Долгорукого в Переславле-Залесском. Он был беспощаден, причинил много зла, угнетая бедняков, которые были не в силах платить подати, занимался поборами и бесчинствовал с такими же, как и он, друзьями. Как-то он проходил мимо церкви во время вечерни и услышал слова пророка Исайи: Омойтесь, очиститесь; удалите злые деяния ваши от очей Моих (Ис 1, 16). Ужаснувшись, он пришел к себе домой и не сомкнул глаз всю ночь. На следующий день, как обычно, он пригласил друзей на обед и попросил супругу приготовить угощенье. Жена начала резать мясо и увидела, что кровь течет как-то необычно, а когда стала варить его в котле, кровь вскипела, а на поверхность всплыли части человеческого тела. Испугавшись, она позвала супруга, а тот, увидев то же самое, в ужасе воскликнул: «Увы мне, много я согрешил!»

Он со слезами выскочил из дома и бросился в монастырь Великомученика Никиты, расположенный в трех верстах от города. Пав в ноги игумену, он взмолился: «Спаси погибающую душу!» Чтобы испытать искренность покаяния, игумен дал Никите послушание стоять на пороге монастыря и исповедовать свои грехи всем входящим и выходящим, что тот и делал некоторое время.

Затем, приметив неподалеку болото, заросшее камышом, над которым летали тучи мошек и комаров, он разделся, лег нагим в камыши и стал молиться. Посланные игуменом иноки не нашли его у ворот монастыря, бросились искать и обнаружили в камышах, всего искусанного и окровавленного. Игумен сам пришел на болото и спросил, почему он подвергает себя такому истязанию.

Никита ответил: «Отче, спаси погибающую душу!»

Его привели в монастырь, постригли в монахи, после чего он удалился в крохотную келью, где жил в непрестанной молитве, всегда соблюдая пост. По ночам вместо отдыха он тайком отправлялся трудиться на пользу обители: так он вырыл два глубоких колодца в окрестностях монастыря.

Его осаждали бесы, но он оборонялся от них крестным знамением и призыванием святого великомученика Никиты, однако никому не рассказывал о своих борениях. Потом подвижник устроил недалеко от церкви столп-колодец, в котором находился постоянно, подражая столпникам древности.

За трудные подвиги он был награжден даром чудотворения и исцеления тех, кто просил его заступничества. Боголюбивый князь Михаил Черниговский был тогда парализован. Наслышанный о святом Никите, он приказал боярам доставить себя в Переславль.

По дороге бес, принявший обличье инока, сказал князю, что он из монастыря, где подвизается Никита, и что столпник – самозванец и лжец. Сильно опечаленный, князь, тем не менее, продолжил путь и, остановившись недалеко от монастыря, послал одного из бояр предупредить святого о своем прибытии.

Бес, на этот раз принявший облик одноглазого инока с лопатой, подозвал посланца и сообщил ему, что Никита умер и что он только что похоронил его. Заподозрив обман, боярин прогнал беса именем святого, а затем подошел к столпу, где подвизался Никита. Подвижник передал ему свой посох.

Как только боярин вложил посох в руки князю, тот исцелился и на своих ногах отправился к святому поблагодарить и получить благословение (1186).

Однажды ночью дальние родственники Никиты, приходившие просить его молитв, прельстились веригами и крестами святого, приняв их из-за блеска за серебряные. По диавольскому наущению они убили человека Божия и завладели веригами.

Ранним утром пономарь, пришедший к святому за благословением начать службу, обнаружил его бездыханное тело, источавшее сладостное благоухание. Иноки похоронили его в храме Великомученика Никиты около алтаря.

Во время погребения произошло много чудесных исцелений (1186 или 1189).

Что касается безбожников-злодеев, они, увидев, что похищенные цепи были железными, бросили их в Волгу недалеко от Ярославского Петровского монастыря.

По откровению они были обнаружены иноками этой обители и явили много чудес. Впоследствии святой Никита предстал перед монахом, нашедшим цепи, и велел отнести их в Переславль на свою могилу.

С тех пор эти святые реликвии исцеляют всех, кто поклоняется им с верой.

В XV веке митрополит Фотий благословил открыть мощи святого. Они оказались нетленными, и почитание прп. Никиты Столпника стало стихийно распространяться по всей Руси[1] .

[1] Он был официально канонизирован Церковным Собором в Москве в 1549 г.

Что сделало из рядового чиновника подвижника и чудотворца – Православный журнал «Фома»

Приблизительное время чтения: 3 мин.

Один чиновник был очень доволен собой и жизнью. Он занимал пост главы налоговой полиции, как мы бы сейчас сказали. Город и храм отстраивались заново, налоги в связи с этим увеличились, и деловитый начальник, конечно, не упустил такого удачного случая и себе отстроить хоромы. Да и мало ли какие еще нужды у чиновников. Такой порядок считался тогда нормальным.

Безбожником этот человек не был. Он ничем не выделялся из народа, который его окружал, и так же ходил каждое воскресенье к обедне. Возможно, правда, больше по обычаю, чем по пламенной вере.

Однажды Великим постом, когда он стоял в наполненной людьми церкви, его слух вдруг зацепили слова: «Серебро твое стало изгарью, вино твое испорчено водою; князья твои — законопреступники и сообщники воров; все они любят подарки и гоняются за мздою; не защищают сироты, и дело вдовы не доходит до них».

«Серебро твое стало изгарью, — звенело в голове, — князья твои — сообщники воров! Вор ты, Никита, вор. Любишь подарки, вдов и сирот не защищаешь, Никита…»

Весь вечер не знал чиновник, куда деться от голоса совести, в какую щель залезть и чем себя занять. Ночь настала. Не спится. Вертится в мягкой постели Никита…

  • «Омойтесь, очиститесь; удалите злые деяния ваши от очей Моих…»
  • Перелег на правый бок…
  • «Перестаньте делать зло, научитесь делать добро…»
  • Налево лег…
  • «Ищите правды…»
  • Зарылся в подушку…

«Спасайте угнетенного… Спасал ты, Никита, угнетенного? Сироту защищал? Вступался за вдову? Или это от тебя и от жадности твоей надо спасать и богатого, и бедного?»

Да что же это такое! Хоть не спи! Встал Никита, по комнате прошелся. Туда-сюда. А сам весь холодный, по телу дрожь мелкая.

«Если захотите и послушаетесь, то будете вкушать блага земли. Блага земли… блага земли… Если послушаетесь… Если же отречетесь и будете упорствовать, то меч пожрет вас».

До рассвета промаялся бедняга. А наутро — новый день, новая жизнь. Хотелось Никите забыть ночь, забыть Исаию… И чего это уже сто раз слышанные слова вдруг так врезались в сердце?

Этим же днем надеялся он развеяться за столом с вином и с друзьями. Чиновник уже ожидал их, как вдруг из кухни с криками прибежала его перепуганная насмерть жена.

Никита последовал за ней и с ужасом увидел то же, что и она: в котле, где должно было вариться мясо для гостей, пенилась и бурлила кровь, а на поверхность то и дело всплывали то человеческая рука, то глаза, то ступни.

Ошарашенный хозяин опознавал по этим кускам тех, кого он когда-то обобрал и обидел.

Никита выскочил из дома.

«Господи! Согрешил я! Наставь меня теперь на путь Твой!»

Бежал Никита прочь из дому, прочь от старой жизни…

«Если будут грехи ваши, как багряное, — как снег убелю; если будут красны, как пурпур, — как волну убелю», — продолжала совесть повторять вчерашние слова Исаии.

Остановился Никита у игумена местного монастыря. Здесь бывший вор начал до того строгую и праведную жизнь, что сподобился дара чудотворения и окончил свою жизнь мучеником.

А все началось однажды Великим постом с услышанных сердцем, а не только ушами, слов: «Омойтесь, очиститесь…»

Другие истории:

Апостол Павел

Авва Сисой

Блаженный Августин

Преподобная Мария Египетская

Преподобный Иоанн Лествичник

Преподобный Моисей Угрин

Преподобный Серафим Саровский

Преподобный Амвросий Оптинский

Житие Никиты Столпника

Никитский мужской монастырь в Переславле-Залесском стал известен в XІІ веке благодаря подвизавшемуся там монаху – Никите Столпнику.

В 2000 году были обретены мощи святого, и сейчас они вместе с веригами, которые носил подвижник, хранятся в Благовещенском храме Никитского монастыря.

В честь этого преподобного строят храмы и освящают престолы, в 8 храмах России хранятся частички его мощей. Чем же так прославился святой Никита?

Икона св. Никиты СтолпникаИкона св. Никиты Столпника

Житие Никиты Столпника не указывает день его рождения, известна только дата, когда он отошел ко Господу, но об этом немного позже.

До прихода в монастырь Никита был женат и занимал довольно прибыльную должность, он занимался собранием денег в княжескую казну. В те времена таких людей называли мытарями.

Вел он нечестную и разгульную жизнь, ведь из собранных сумм удерживал он деньги и для собственных нужд. Конечно князь об этом ничего не знал, но от Бога ничего не бывает сокрыто.

Ушел Никита в мужскую обитель после явленного ему видения – жена готовила обед, и он увидел в котле всплывающие части человеческих тел. Тогда и задумался он над своими поступками, о своих нещадных поборах местных жителей.

Никита осознав свой грех, на следующий день пошел к игумену Никитского монастыря просить послушание, чтобы спасать свою погибающую душу.

Сначала его поставили у монастырских ворот просить у всех посетителей монастыря прощения, но Никите этого оказалось недостаточно, и он ушел на болото для истязания своего грешного тела комарами и мошками.

Говорят, что когда монахи увидели Никиту на болоте, то все его тело было искусано до крови, места живого не было. Узнав об этом игумен понял что намерения у Никиты серьезные, и поэтому предложил ему пострижение в монахи.

Столпником Никиту назвали после того, как он взяв благословение у игумена ископал на территории Никитского монастыря глубокий колодец для совершения подвига столпничества. В этом колодце подвижник и молился дни и ночи напролет.

Фрагмент из жития. Никита копает колодецФрагмент из жития. Никита копает колодец

Мало того, столпничество он еще усилил двухпудовыми веригами – цепями с крестом. Подвижник сказал, что раз грешил он телом, то телу и страдать.

В житии святого Никиты упоминается о том, что еще при жизни по его молитвам происходили исцеления от различных болезней. Весть о его чудотворениях распространилась далеко за пределы Переславля-Залесского. К столпнику даже из Чернигова привозили князя Михаила, который страдал болезнью ног. По молитвам Никиты князь исцелился.

От колодца к храму вел подземный ход, по нему и ходил Никита на богослужения, а остальное время проводил он в подвиге столпничества.

Так сейчас выглядит подземный ходТак сейчас выглядит подземный ход

Отошел ко Господу св. Никита по вине своих родственников. Те позарились на его «драгоценности». Они думали, что вериги серебряные, что подвижнику жаль расставаться с таким богатством, поэтому он носит его на себе.

В одну из ночей, родственники разобрали крышу столпа, Никиту убили, а вериги забрали.

Многие думают, что столпники – это святые, которые молились на столпах, на возвышенном месте. На самом деле столпами называли и выкопанные по размеру человека углубления-колодцы, где можно было только стоять.

Уже по дороге от монастыря грабители поняли, что ошибались – вериги не серебряные, а из обычного железа, просто они натерлись до блеска. На берегу Плещеевского озера они их и оставили. Брошенные вериги нашли монахи, и когда хоронили святого, положили их на гроб. В день погребения произошло несколько исцелений, когда болящие прикладывались к цепям.

В годы гонений, когда закрывали Никитский монастырь, о. Феофан – священник из близлежащего храма, взял вериги на хранение. После ареста батюшка передал их монахиням. Неизвестно как вериги попали в Переславский музей, но до открытия Никитского монастыря они хранились там.

Сейчас вериги – одна из главных святынь Никитского монастыря. Хранятся они в Благовещенском храме, у образа святого Никиты.

Я была в Никитском монастыре, и скажу что все, кто подходит к иконе святого, «примеряют» цепи на свои плечи. Не только для моих, но и для крепких мужских плеч вериги оказались тяжеловаты, а ведь они в подвешенном состоянии там находятся. Что и говорить о постоянном ношении таких вериг.

В Никитском монастыре установлен день почитания св. Никиты Столпника – 6 июня (по новому стилю). В этот день, в 1186 году, мученической кончиной была оборвана жизнь преподобного.

О Никитском монастыре читайте здесь

Никита Столпник Переславский: житие чудотворца и в чем помогает святой, молитвы

Русский православный святой Никита Столпник служил у князя Юрия Долгорукого сборщиком податей. Он был безжалостен к плательщикам податей, использовал свое положение для личного обогащения. В 1152 году князь решил построить новую столицу княжества на берегу Плещеева озера (Переславль Залесский).

Для строительства нужны были средства. Никита с еще большим рвением стал собирать подати, не забывая про свой карман. Разорившееся от непомерных сборов люди умирали от голода, кончали жизнь самоубийством, становились разбойниками. Имя сборщика податей внушало ужас подданным князя.

Однажды во время богослужения в церкви преподобного поразили слова, произнесенные священником. Это было изречение пророка Исайи о раскаянии: «…омойтеся и чисты будете…». Проснувшаяся совесть напомнила ему, скольких людей он погубил своим бессердечием.

Но, вернувшись домой, сборщик податей решил заглушить голос совести и созвать гостей на веселый пир. Он повелел жене сварить мясо для угощения. Когда вода в котле закипела, жена Никиты увидела, что варятся человеческие конечности и головы. В ужасе она позвала мужа. Никита увидел ту же страшную картину и понял, что Господь второй раз напоминает ему о грехах.

Святой отправился в Никитский монастырь, чтобы покаяться в грехах. Настоятель решил испытать, насколько искренне раскаяние сборщика податей. Он повелел Никите в течение 3-х дней прилюдно каяться в своих прегрешениях у входа в монастырь. Никита со смирением выполнил, что было сказано игуменом, а затем исчез.

Обнаружил его монах, отправившийся в лес за грибами. Насельник увидел в болоте полуголого человека, облепленного комарами и мошками, в крови. Он сообщил о виденном настоятелю, который отправился к болоту, чтобы удостовериться в личности человека. Это был Никита, таким образом пожелавший наказать себя за грехи.

Настоятель обители поверил раскаявшемуся грешнику, постриг его в монахи и принял в монастырскую братию. С благословения игумена Никита выкопал рядом с монастырской стеной узкий и глубокий колодец, соединенный с монастырским храмом подземным ходом.

Никита выходил из колодца на воскресные богослужения по подземному ходу. В остальные дни стоял в колодце, обвешанный тридцатикилограммовыми веригами с крестом, творя беспрестанные покаянные молитвы Господу. Колодец был закрыт крышкою, чтобы ни солнечный, ни лунный свет не проникал внутрь.

Весть о подвижнике разнеслась по округе. К колодцу стали приходить верующие, попросить защиты, совета, молитвы об исцелении, прикоснуться к веригам столпника. Бывшие приятели по застольям, зная о его богатстве, решили, что цепи сделаны из серебра. Они не верили в искренность раскаяния и посчитали, что бывший мытарь таким образом бережет свои сокровища.

Ночью 24 мая 1186 года завистники пришли к колодцу, убили столпника и забрали вериги. На берегу озера убийцы и грабители обнаружили, что цепи и крест сделаны из железа, и бросили их на берегу озера. На другой день монахи обнаружили тело Никиты, а затем брошенные вериги. Святого похоронили в монастыре, вериги положили на гроб.

Чудеса исцелений

Преподобный Столпник, житие которого складывалось от греховного времяпровождения до полного покаяния и подвига столпничества, стал местной достопримечательностью. Молва об исцеляющих способностях Столпника достигла владений великого князя черниговского Михаила Всеволодовича, страдающего болезнью ног от рождения.

Князь принял решение отправиться к преподобному за исцелением. По пути к Переславлю княжеская свита остановилась для отдыха, разбив походные палатки. Вскоре к палаточному городку подошел инок из близлежащей обители, и опечалил князя своим высказыванием, о том, что Никита простой льстец и обманщик, и помощи ждать от него напрасно.

  • После ушедшего инока появился следующий, он снова повторил слова предыдущего странника, но князь продолжил путь, следующий привал был перед самым Переславлем, к Столпнику отправился боярин Феодор, но перед этим к княжьей палатке подошел немолодой крестьянин с лопатой, сообщивший, что старец умер, и он лично похоронил его, так сатана останавливал паломников.
  • Чтобы лично увидеть могилу Столпника боярин Феодор поспешил в монастырь, где был встречен преподобным в столпе, с металлическими цепями и в каменной шапке, пребывающим в молитве.
  • Житийная икона Никиты Переславского (столпника)
  • Последующие действия преподобного Столпника удивили боярина, ибо старец передал для немощного ногами князя собственный посох, наказав тому лично явиться в монастырь.

Радость и удивление наполнили палатку в тот момент, когда князь, взяв в руки посох, в тот же час сделал первые шаги, и сам смог дойти до обители. Историки запечатлели чудо исцеления князя Михаила Всеволодовича от 16 мая 1186 года.

В 1702 году на месте княжеской палатки недалеко от Чернигова, в которой тот получил исцеление, возвели часовню.

Тексты молитв

Акафист святому был составлен в XIX веке протоиреем Никитского монастыря.

Тропарь

Правосла́вным смы́слом ю́ношская возжеле́ния возненави́дев и до́блественныя нра́вы восприи́м, врага́ победи́л еси́, и во благоразу́мии Бо́гу угоди́л еси́, и свы́ше от Него́ прие́м да́р чуде́с, бе́сы прогоня́ти, неду́ги исцеля́ти, Ники́то пресла́вне, моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Кондак

Христа́ ра́ди от твои́х рабо́в ну́ждную смерть претерпе́л еси́ / и вене́ц нетле́ния от Него́ восприя́л еси́, / приходя́щим же с ве́рою от честна́го твоего́ гро́ба подае́ши цельбы́, / о Ники́то преподо́бне, // моли́твенниче о душа́х на́ших.

Канон

  1. Ирмос: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

  2. Све́том благода́ти озаря́емь, преподо́бне, ве́рою па́мять твою́ торжеству́ющия светови́дную тмы́ грехо́вныя моли́твами твои́ми изба́ви, Ники́то пресла́вне.

  3. К Бо́гу вводя́щь несовра́тно ше́ствовал еси́ пу́ть, ко гра́ду небе́сному, Ники́то, дости́гл еси, и́бо Святы́й наста́ви тя́ Ду́х, почива́яй в се́рдцы твое́м.

  4. Вознося́щее смире́ние, Ники́то, име́л еси́, те́м мо́лимся тебе́: уще́дри, преподо́бне, смире́ние на́ше и боле́зни вся́ облегчи́ серде́ц на́ших.
  5. Богородичен: Ра́дости на́м Хода́таица, я́ко прие́мши исполне́ние всего́ Божества́, яви́лася еси́, Всенепоро́чная, те́м вси́ Тебе́, — ра́дуйся, — Ангелово согла́сно зове́м, Богора́дованная.

Пе́снь 3

  • Ирмос: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, Отчею Ипоста́сною Му́дростию, Христе́, не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
  • Пре́жднее весе́лие измени́л еси́ бу́дущих ра́ди благи́х же́стостию, доброде́тельно пожи́в, блаже́нне, на исто́чнице в гора́х, я́ко вели́кий Илия́, пребыва́я.
  • Пу́ть пра́вый, его́же возжеле́в поще́ния ра́ди, удивле́нием бра́шен тебе́ показа́ Бо́г, его́же обре́л еси́ безме́здно я́коже приста́нище, му́дре.
  • Коле́блемых разли́чными страстьми́ ко твоему́ столпу́, Ники́то, приходя́щих, честны́м твои́м хода́тайством все́х на́с посети́, моля́ Человеколю́бца.
  • Богородичен: Тя́ Му́дрость Бо́жия всечестны́й орга́н обре́тши, от Твои́х чи́стых крове́й воплоща́ется и по рождестве́ нетле́нну показа́.

Седа́лен, гла́с 5

Те́лом возше́д на сто́лп, у́м же возвы́сив на преми́рная, труды́ ко трудо́м прилага́еши, жела́я дости́гнути угото́ванных тебе́ бла́г на небесе́х, и́хже получи́в, помина́й на́с, почита́ющих свяще́нную па́мять твою́.

Други́й седа́лен, гла́с 4

Яко всесве́тлая звезда́, возсия́в светоза́рными доброде́тельми, богоно́се, всю́ ду́шу просвети́л еси́ Ду́хом. Те́м преше́л еси́ к невече́рнему Све́ту, разреша́я страсте́й на́ших те́мныя о́блаки, па́мять твою́ при́сно творя́щих се́рдца пра́востию.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен

Нечи́стых по́мысл мои́х мно́жество и безме́стных мы́слей обурева́ния кто́ изрещи́ мо́жет, Всенепоро́чная? Настоя́ния же безпло́тных вра́г мои́х кто́ испове́сть и си́х зло́бу? Но Твое́ю мольбо́ю, Блага́я, си́х мне́ все́х избавле́ние да́руй.

Пе́снь 4

  1. Ирмос: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, при́иде Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
  2. Столпу́, богоно́се, согражда́ему непоколе́блемою душе́ю са́м ся пре́дал еси́, бу́дущую жи́знь предзря́, ея́же улучи́ти жела́я, я́ко хра́бр во́ин.

  3. Ла́вры честны́я дости́гл еси́, му́дре, возвы́сився смире́нием, верхи́ де́монския смири́л еси́ и в не́й до́блествовал еси́, сла́ва мона́хов и утвержде́ние.
  4. Моли́твами и посто́м вооружи́вся и стра́хом себе́ умертви́в Госпо́дним, блаже́нне, отсту́пника изсека́еши, неви́димаго зми́я, о́тче, побе́дник бы́л еси́.

  5. Ве́сь Боже́ственным Ду́хом разже́н бы́в, о́тче, труды́ подъя́л еси́ на мно́га ле́та, в хлеви́не у́зце терпя́, взыска́я Го́спода, благода́тию тя́ Боже́ственною укрепля́ющаго.

  6. Богородичен: На престо́ле высо́це стра́шно седя́й на ма́тернюю руку́, Младе́нец бы́в, седи́т, низпа́дший о́браз возводя́ и обоже́ние су́щим подава́я.

Пе́снь 5

Ирмос: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.

Ходи́л еси́, преподо́бне, по у́зкому пути́, боже́ственными восхожде́нии се́рдца распространя́яся и прича́стием обожа́яся, всему́дре. Те́м бы́л еси́ мона́хом све́тлость.

  • Око очи́стившу у́мное, преподо́бне, благода́ть даде́ся тебе́, а́ки проро́ку, е́же пре́дняя предзре́ти и предглаго́лати я́ко су́щая да́льняя и безве́стная.
  • Боле́знь облегчи́ ми грехо́в и скорбе́й, и преста́ви се́рдца моего́ боле́зни, и согреше́ний разреше́ние да́руй, Благоде́теля Бо́га име́я, послу́шающаго честны́х твои́х моли́тв.
  • Богородичен: Ума́ моего́ исцели́ превраще́ние, Пречи́стая, уврачу́й стра́сти души́ моея́ и ле́ностную тму́ отжени́, я́ко да хвала́ми Тя́ при́сно ублажа́ем, Всенепоро́чная.

Пе́снь 6

Ирмос: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Умертви́л еси́ стра́сти теле́сныя, я́ко дре́во ви́деся высокове́рхо, плоды́ чуде́с принося́, Ники́то богоблаже́нне.

Иже безчи́сленным боле́знем прибли́жихся, те́лом не́мощен пребы́в, преподо́бне. Те́м зову́ ти ве́рою: боле́зни уста́ви се́рдца моего́.

От душе́вных не́мощей, о́тче, коле́блемых, ве́рою тя́ призыва́ющих ны́не посети́ моли́твами твои́ми, я́же к Бо́гу, я́ко да благоче́стно тя́ сла́вим.

Богородичен: Еди́на Помо́щнице, помози́ ми, погиба́ющу, и ру́ку ми́ простри́, и ко приста́нищу наведи́ покая́ния, Де́во Богора́дованная.

Конда́к, гла́с 8

Христа́ ра́ди от твои́х рабо́в ну́ждную сме́рть претерпе́л еси́ и вене́ц нетле́ния от Него́ восприя́л еси́, приходя́щим же с ве́рою от честна́го твоего́ гро́ба подае́ши цельбы́, о Ники́то преподо́бне, моли́твенниче о душа́х на́ших.

Икос

Земны́й Ангел, небе́сный челове́к бы́л еси́, преподо́бне, посто́м и бде́нием ду́шу просвети́в, алка́нием, и жа́ждею, и на земли́ лега́нием Бо́гу угоди́л еси́ и вся́ку доброде́тель мона́шескаго жития́ испра́вил еси́, к си́м же и ну́ждную сме́рть от твои́х рабо́в восприи́м, возше́л еси́ к жела́емому Христу́, ра́дуяся, о Ники́то преподо́бне, моли́твенниче о душа́х на́ших.

Пе́снь 7

  1. Ирмос: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

  2. Се́рдце твое́ Тро́ическое жили́ще соде́лав, три́ кресты́ и тя́жкая желе́за, Ники́то, на себе́ поне́с, от ни́хже Боже́ственною благода́тию цельбы́ истека́ют на просвеще́ние и очище́ние ве́рно притека́ющим ти́.

  3. Душа́ твоя́ светозаре́нием Боже́ственнаго Ду́ха сия́ющи при́сно, ду́ши ви́дяще притека́ющих ти́ ве́рою све́тло, блаже́нне, проро́ческими прорече́нии, те́м тя́ ублажа́ем.

  4. Неду́гов тружда́ющих, блаже́нне, ду́ши и телеса́ твои́ми святы́ми моли́твами вско́ре измени́ и пе́ти сотвори́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

  Святитель Нектарий Эгинский: человек, писавший Богу

Богородичен: Непреме́ннаго ро́ждши, еди́на Богора́дованная, десни́цею Его́, Чи́стая, премени́ти ми́ у́м на лу́чшее молю́ Ти ся, лю́те превраща́емый жите́йскими упраждне́нии.

Пе́снь 8

  • Ирмос: Отроки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
  • Стоя́ на столпе́ вы́спрь, я́ко на све́щнице свеща́, преподо́бне, светя́щи, все́м ра́зумы ве́рным просвеща́я, пока́зовал еси́ до́бре словесы́ и дея́нии стезю́ живота́ и возводи́л еси́ сия́ боже́ственным смы́слом к высоте́ безстра́стия.
  • Ум безстра́стием очи́щь, бесе́довал еси́ ко Го́споду Вседержи́телю, от Него́же неизрече́нная, преподо́бне, навыка́я, проро́чески предглаго́лал еси́, просвеща́я ду́ши, я́ко вели́кий, преблаже́нне, проро́к; те́м тя́ согла́сно ве́рою воспева́ем.
  • Наидо́ша ми́ ра́ны тя́жкия, и неду́зи ча́сто тружда́ют, те́х мя́ измени́, о́тче, молю́ ти ся, я́ко от Бо́га прии́м, Ники́то, благода́ть исцеля́ти стра́сти и боле́зни облегча́ти.
  • Тро́ичен: Со все́ми го́рними во́инствы Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Тро́ицу Неразде́льну, Несозда́нно Божество́, песносло́вяще: Свя́т, Свя́т, Свя́т, — возопие́м ра́достно, — Еди́на Вла́сть, Нача́ло и Ца́рство.

Богородичен: Иже все́ми непристу́пен Сы́й Зижди́тель го́рними, Отрокови́це, чи́нми, всели́вся в ложесна́ Твоя́, неопа́льну соблюде́ Тя и по рождестве́ нетле́нну. Ему́же ны́не при́сно пое́м: Го́спода воспева́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9

Ирмос: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Воздвиза́я ру́ки твоя́ к Бо́гу, моли́лся еси́, крепя́ у́м тво́й удержа́ти от страсте́й, а́ки Ангел, в телеси́, о́тче, ты́ бы́л еси́. Те́м со Ангелы всегда́ на небесе́х живе́ши, сла́вному престо́лу предстоя́, Све́та невече́рняго исполня́емь.

Яко на небеси́, в хлеви́не у́зце пожи́л еси́, преподо́бне: те́м ти́ умири́шася ди́вии зве́рие, покори́вшему стра́сти теле́сныя и злостремле́ния, Ники́то преподо́бне. Сего́ ра́ди ве́рою тя́ почита́ем.

  1. Твоя́ честны́я и святы́я мо́щи, во гро́бе лежа́ще, погружа́ют неду́ги, и попаля́ют то́лпы де́монския всегда́, преподо́бне Ники́то, Боже́ственною благода́тию, и источа́ют все́м исцеле́ния, ве́рно тя́ блажа́щим.
  2. Уже́ к Бо́гу приближа́яся я́сне и чи́сте, помяни́ ве́рою тя́, Ники́то, помина́ющих, грехо́в оставле́ние на́м испроси́, и неду́гов все́х избавле́ние, и Бо́жия Ца́рства селе́ние.
  3. Богородичен: Све́том мя́ озари́ Твои́м, Непоро́чная, ро́ждшая Све́т непристу́пный, разжени́ о́блак страсте́й души́ моея́, и от тмы́ изми́, молю́ Ти ся, и Боже́ственнаго спасе́ния сподо́би, Чи́стая, еди́на Присноде́ва.

ЭТОТ ДЕНЬ В ЦЕРКОВНОЙ ИСТОРИИ:2020 год:

  • Суббота 7-й недели по Пасхе.
  • Тропарь всем святым
  • (субботы), глас 2:
  • Апостоли, мученицы и пророцы,/ святителие, преподобнии и праведнии,/ добре подвиг совершившии и веру соблюдшии,/ дерзновение имущии ко Спасу,/ о нас Того, яко Блага, молите,// спастися, молимся, душам нашим.
  • Кондак всем святым
  • (субботы), глас 8:
  • Яко начатки естества Насадителю твари,/ вселенная приносит Ти, Господи, богоносныя мученики;/ тех молитвами в мире глубоце// Церковь Твою, жительство Твое, Богородицею соблюди, Многомилостиве.
  • Тропарь за умерших
  • (субботы), глас 2:
  • Помяни, Господи, яко Благ, рабы Твоя,/ и елика в житии согрешиша, прости:/ никтоже бо безгрешен,// токмо Ты, могий и преставленным дати покой.
  • Кондак за умерших
  • (субботы), глас 8:
  • Со святыми упокой,/ Христе,/ души раб Твоих,/ идеже несть болезнь, ни печаль,/ ни воздыхание,// но жизнь безконечная.
  • 1570 лет
  • со времени отшествия ко ГосподуВикентия Леринского , преподобного (+ около 450 года) [+ 450 год]*.
  • Тропарь преподобному Викентию Леринскому
  • , глас 8:
  • В тебе, отче, известно спасеся еже по образу:/ приим бо Крест, последовал еси Христу,/ и дея учил еси презирати убо плоть, преходит бо,/ прилежати же о души, вещи безсмертней,// Темже и со ангелы срадуется, преподобие Викентие, дух твой.
  • Кондак преподобному Викентию Леринскому
  • , глас 2:
  • Чистотою душевною божественне вооружився,/ и непрестанныя молитвы яко копие вручив крепко,/ пробол еси бесовская ополчения,/ Викентие, отче наш,// моли непрестанно о всех нас.
  • 1030 лет
  • со времени отшествия ко ГосподуМарфы Монемвасийской, Ликаонской , игумении, преподобномученицы (+ 990 год). —
  • 1030 лет
  • Монемвасийских, Ликаонских
  • 25 лет

со времени отшествия ко Господу преподобномучениц, числом три, именами неизвестных (+ 990 год). ИЗ ЛЕТОПИСИ ПРАВОСЛАВИЯ:

Оставьте комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector